Musik på nettet er ikke nogen nyhed og er ikke den helt store trussel for radiostationerne. Men musiktjenesten Spotify i Danmark er en nyhed, og Spotify har klart taget markedsandele fra radio i fx Sverige og Norge - især blandt de unge, hvor Spotify er større end radio. Spotify i Danmark lanceres i morgen onsdag den 12. oktober.
Fremover vil de danske unge under 30 år lytte mindre og mindre radio - og i stedet bruge en masse af deres tid til at lytte musik fra Spotify. Det er i hvert fald, hvad der vil ske, hvis det går i Danmark som det indtil nu er gået i Sverige og Norge.
I Norge viste en undersøgelse for godt et år siden, at Spotify er større end al kommerciel radio i aldersgruppen 18-29 år, og iflg. en ligeledes godt et år gammel undersøgelse i Sverige er Spotify lige så populær som kommerciel radio blandt de 16-35 årige.
Spotify har været undervejs i Danmark i et stykke tid. I sommer lykkedes det efter lange forhandlinger af blive enige med KODA, og iflg. TV 2 lanceres Spotify i Danmark i morgen onsdag den 12. oktober.
Spotify stammer oprindeligt fra Sverige og er blevet en kæmpe succes. Musiktjenesten er - udover Sverige - nu udbredt til Norge, Finland, Nederlandene, Frankig, Spanien, Storbritannien og Nordirland, USA - og fra i morgen altså også Danmark.
Musikken er gratis via Spotify - hvis man acceptere at lytte til nogle reklamer. Vil man lytte uden reklamer, så bliver prisen formodentlig i nærheden af 100 kr. månedligt. Spotify har op mod 2 mio. betalende abonenter og over 10 mio. 'gratister'.
|