Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Syv ud af ti lytter til kommerciel radio
Mandag 9. februar 2009
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Kommerciel radio i Danmark er slet ikke den fiasko, som nogle vil gøre den til; 7 ud af 10 danskere lytter faktisk til kommerciel radio hver uge. Og så er danskernes radiolytning i det hele taget spredt ud over flere kanaler, end medieforskerne hidtil har antaget. Det er blandt konklusionerne efter det første år, hvor danskernes lyttevaner er målt elektronisk.
Når danskerne har stillet radioen ind på P4 eller P1, er det ikke ensbetydende med, at kanalvælgeren så står dér resten af livet. Faktisk er danskernes radiolytning spredt ud over flere kanaler, end medieforskere hidtil har antaget.

Det fremgår af en analyse, som DR Medieforskning har lavet på baggrund af TNS Gallups lyttertal for 2008.

Nyopdagelsen er kommet frem, efter at de danske radiostationer fra starten af 2008 begyndte at måle danskernes radiolytning elektronisk, hvor deltagerne i lyttermålingerne ellers i mange år har skullet føre dagbøger over, hvad de havde hørt i løbet af en dag. Det har givet en endnu bedre indsigt i danskernes radiovaner og ny viden om danskernes lyttermønstre.

DRs ugentlige 'reach' - også kaldet 'dækning' (dvs. hvor mange der hører DRs radiokanaler i løbet af en uge) - er vokset fra 80 til 88 procent i kraft af den nye og mere nøjagtige målemetode. Hvad der er mere bemærkelsesværdigt er, at de kommercielle stationer er gået markant frem fra 51 til 72 procent. Det betyder altså, at 71 pct. af alle danskere i løbet af en uge lytter kommerciel radio.

"Vi ved nu, at både DR og den kommercielle radiobranche når bredere ud i befolkningen, end vi hidtil har været i stand til at måle. De nye og bedre elektroniske målinger samler en del lytning op, som ikke er blevet registreret før. De mere præcise tal er medvirkende til, at viden om hele radiomarkedet nu er mere kvalificeret end førhen, og det er til gavn for alle aktører i branchen," siger forskningschef Lars Thunø fra DR Medieforskning.

Den nye målemetode har bl.a. afsløret, at danskerne ikke lytter helt så meget radio om morgenen, som hidtil antaget. I dagbøgerne tidligere har der været en tendens til, at lytterne anførte, at de hørte radio, lige fra vækkeuret kimede, til de stod ved døren til arbejdet. Men sådan er virkelighedens verden tilsyneladende ikke helt. For indimellem skal avisen hentes, børnene vækkes, og tændernes børstes. Og da hører de ikke nødvendigvis radio.

Samlet set har den nye målemetode ikke ændret markant i DRs 'share' (andel af den samlede radiolytning) i forhold til de kommercielle. DR er gået fra at have 69 procent af den samlede radiolytning ved udgangen af 2007 til 74 procent ved udgangen af 2008.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -