De kommercielle radiostationer har en lille fremgang fra januar til februar måned, hvis man måler markedsandele. Samlet set stod den kommercielle del af radioerne for 31.3 pct. af den samlede lytning i februar. Det er 1.5 pct. mere end i januar.
Det er imidlertid 3.5 procentpoint højere end før introduktionen af Sky Radio og Radio100FM den 15. november sidste år, skriver Mediaedge:cia, der også påpeger, at stigningen er mindre end ventet.
Styrkeforholdet blandt de kommercielle radioer og salgsnetværk ser ifølge Mediaedge:cia sådan ud: Det Danske Radiobureau (DDR) er med næsten 48 procent af den kommercielle radiolytning langt det største netværk. Dernæst følger SBS-gruppen, der består af Voice, Radio2 og Pop FM, på 23 procent. Det eneste enkeltstående, landsdækkende brand, Sky Radio, trækker næsten 19 procent.
Lyttertallene de seneste måneder udviser en klar tendens blandt de kommercielle netværk: DDR og Sky Radio vinder markedsandele, mens SBS stationerne under et taber andele. Det er fortrinsvis Radio 2, der står for faldet hos SBS.
|