Mens Digital Radio UK med opbakning fra BBC har gang i en jule-reklamekampagne for DAB, vil en kommeciel radiogruppe, der står bag 15 radiostationer, nu sætte en mod-kampagne i gang.
Med baggrund i et for briterne velkendt slogan, 'En hund er for livet, ikke kun til jul' ('A dog is for life, not just for christmas'), som skal advare folk mod at give kæledyr i julegave, vil den kommercielle radiogruppe UKRD nu, med det omvendte slogan 'En DAB-radio kan være til jul, men måske ikke for livet', gå ud og advare folk mod at give DAB-radioer i julegave. UKRD driver selv 15 lokale radiostationer, og har desuden været i dialog med syv andre radioselskaber, der tilsammen repræsenterer omkring 16 stationer, om at deltage i anti-DAB-kampagnen.
UKRD's administrerende direktør William Rogers siger til avisen The Guardian, at han ser et klart behov for en kampagne, der skal forklare befolkningen om virkeligheden bag DAB. Og virkeligheden er ifølge Rogers, at folk, inden de anskaffer en DAB-radio, skal sikre sig, at de overhovedet har signaldækning, og at de stationer, de plejer at lytte til på analog radio, rent faktisk er tilgængelige på DAB. (Kampagnen forholder sig dog tilsyneladende ikke til den kendsgerning, at alle eller næsten alle DAB-radioer både kan modtage DAB og FM, og at man derfor ikke risikerer at miste de stationer, man kender fra FM. /red). De to modstridende kampagner vil givetvis gøre befolkningen opmærksom på, at radioindustriens forskellige aktører bestemt ikke er enige om, hvorvidt DAB på længere sigt har en fremtid som afløser for FM.
DAB-dækningen på landsplan i Storbritannien og Nordirland er nemlig betydelig ringere end FM-dækningen, og det anslås at ville koste mellem 100 og 200 millioner pund at udbygge DAB-sendernettene i et omfang, der er nødvendigt for platformens succes. Og ingen kan blive enige om, hvor alle de penge skal komme fra: Der er ikke taget højde for finansiering af DAB-udrulning i den seneste fastlæggelse af licensniveauet til BBC, og de kommercielle stationer er tilbageholdende med at bruge penge på DAB-multiplex, de ikke mener er kommercielt levedygtige, skriver The Guardian videre.
|