EU bruger hvert år over 200 mio. euro (1.5 mia. kr.) på at propagandere for EU og på at få borgerne i EU til at føle sig som EU-borgere i stedet for danskere, svenskere, franskmænd osv. En del af pengene går til Radio Mælkebøtten i Fredericia, der producerer de danske Euranet udsendelser. Og det går så strygende, at man fra i dag udvider udsendelsernes længe fra 10 til 15 minutter.
De ekstra minutter er i første omgang et resultat af opfordinger fra alle, der har oplevet at udsendelserne var for korte, skriver Euranet i en pressemeddelelse, og fortsætter: "Men også at vi faktisk har fået udviddet budgettet, så vi har råd til at sende de ekstra minutter."
Det er EU-kommissionen, der betaler for udsendelserne. I alt er der afsat 5.8 mio. euro (43 mio. kr.) til radioudsendelserne, der indeholder både nyhedsoverblik og magasinprogrammer, fra projektets start i februar 2006 og de følgende fem år. Euranet er nu udbredt til 13 EU-lande. Ambitionen er, at man i 2012 vil sende radio på alle de 23 officielle EU-sprog.
Det ugentlige danske program på nu 15 minutter behandler bl.a. emner som Gadaffis indflydelse på EU udenrigspolitik igennem Silvio Berlusconi, EU's flygtningesystem nær sammenbrud, nyt direktiv om dyrevelfærd i EU-parlamentet og om gradvis udskiftning af glødepærer. Alt sammen ud fra et europæisk perspektiv, og med et overordnet formål om at skabe en europæisk identitet - frem for en national identitet.
Det oplyses ikke, hvor mange danske radiostationer, der sender radioindslagene fra Euranet.
|