Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Radioer dårligt rustede til konkurrencen om reklamekronerne
Tirsdag 30. september 2003
Af Thomas Nielsen
 
Den 15. november får de kommercielle lokalradioer konkurrence på deres vigtigste indtægtsgrundlag: Lyttere og radioreklamer. Fra denne dato går Sky Radio i luften landsdækkende, og en anden kommerciel kanal – Talpa Radio – bejler til lytterne på Sjælland og i Østjylland. Men de kommercielle lokalradioer og reklamebureauerne er slet ikke klædt på til konkurrencen, mener Túka Berg Lynge fra Serious Radio Business. Han peger på, at mange bureauer har et alt for ringe kendskab til markedsføring via lokale radioer.
Sky og Talpa vil, sammen med The Voice og Radio 2 under SBS, forsøge at gøre et indhug i det indtægtsgrundlag, som de kommercielle lokalradioer hidtil har eksisteret på.

Men hvad kommer det nye mediebillede til at betyde for radioreklamemarkedet generelt?

Hos produktionsselskabet Serious Radio Business har man forsøgt at tegne et billede af den nye situation, og man har i det sidste halve år holdt nogle peptalks for de kreative teams på diverse reklamebureauer. Formålet har været, at åbne de kreatives øjne/ører for, hvad man kan på radio og hvordan man kan gøre det.

"Vores opgave har været, at overbevise reklamebureauerne om, det kan betale sig at kigge på radio i det hele taget - med hovedvægten lagt på ordentlige produktioner. Og i den forbindelse er vi stødt på en vis grad af uvidenhed, når det gælder markedsføring via de lokale radioer", siger Túka Berg Lynge fra Serious Radio Business.

Selskabet – i skikkelse af Martin Riel, Palle Bo og Túka Berg Lynge - har været ude hos de 80 største bureauer, hvoraf flere af dem ind imellem producerer lidt radioreklame.

"Bureauerne er naturligvis klar over, at Gallup laver målinger, men i det omfang de har tillid til Gallup, kan de (eller vil de) ikke bruge målingerne til noget. På bureauerne handler det om kontaktpriser, grp’er og andre KPI’er – data som de tilsyneladende ikke bliver præsenteret for. Normalt siger man, at kreative bureaufolk er ligeglade med de tørre tal, men spørgsmålene kommer alligevel, når vi går dem på klingen", siger Túka Berg Lynge.

På deres tur rundt til reklamebureauerne er de stødt på fordomme om de lokale radioer, om udsendelsernes og studieværternes manglende kvalitet og professionalisme. At en kommerciel radiostation virkelig er et forretningsforetagende, kommer tilsyneladende bag på mange bureauer, hævder Túka Berg Lynge:

"Man tror, at radioerne lyder som de gjorde for 15 år siden. Dertil kommer uvidenhed om lyttertal, geografisk dækning og de netværksmuligheder, som den nye medielov giver mulighed for. Problemet er, at INGEN har gjort bureauerne opmærksom på disse muligheder".

Túka Berg Lynge er af den opfattelse, at bureauerne, i ni ud af ti tilfælde, kun laver radiokampagne, hvis kunden specifikt beder om det. De kigger ikke pr. automatik på, om radio kunne være interessant for en annoncør. Og hvis de endelig fokuserer på radiokampagne, vender de sig først mod de store radioaktører i Danmark – blandt andre Nordisk Radio Reklame. Der er intet galt med Nordisk Radio Reklames dækning – man ved bare ikke, at den kan få en tak mere. Årsagen er, ifølge Serious Radio Business, at de kommercielle radioer ikke har været gode nok til at fortælle om deres muligheder, og han peger i den forbindelse til radioernes interesseorganisation, KOMM:

"Vi mener, at branchen har sovet gevaldigt i timen i lang tid. Ser vi bort fra eksempelvis Nordisk Radio Reklame, har man kigget for lidt på, hvad man kunne gøre i fællesskab overfor bureauerne og de store annoncører – tiltag, der kunne hjælpe branchen som helhed. Vores opfattelse er, at man på trods af netværk, ejerkredse og små personlige tvister sagtens kan lave sådanne tiltag, som man ser i andre brancher, siger Túka Berg Lynge.

Han opfordrer reklamebureauerne og de kommercielle radioer – både Sky, SBS, Talpa og de lokale – til nu at ”finde sammen”, og finde de fælles og gensidige muligheder frem, når annoncørerne skal investere i reklamekampagner. Måske ville en dansk pendant til Radio Advertising Bureau være en farbar vej, slutter Túka Berg Lynge.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -