Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


DR tabte én sag, og vandte én sag om
skjult reklame

Mandag 8. marts 2010
Af Stig Hartvig Nielsen
 
DR har af Radio- og tv-nævnet fået en påtale for et næsten 4½ minutters langt reklameindslag i DR København for isfirmaet Paradis, mens det var helt i orden, da P4-programmet 'Café Hack' fire gang gav positiv omtale til Mette Horn og Poul Krebs.

Tabersag

En lytter klagede sidste år over et indslag, der blev sendt på P4 København den 24. april sidste år - en dag, hvor der var udsigt til rigtigt godt vejr.

Her benyttede P4 København solskinnet til et fire minutter og 18 sekunder langt indslag om isfirmaet Paradis, og det mente lytteren var skjult reklame.

Og det giver Radio- og tv-nævnet klageren ret i.

"Dele af interviewet omhandler omsætningen i isbranchen, og i forhold til det har Radio- og tv-nævnet ingen bemærkninger," hedder det. Derimod falder det nævnet for brystet, at medarbejdere fra Paradis flere steder kommer af sted med at sige for eksempel "i dag er der en rigtig dejlig jordbærkoldskål i vores disk", "vi står med en god is", ligesom journalisten - efter at have prøvesmagt en is i indslaget blandt andet kalder den "ganske god" og tilføjer "den her is kunne godt blive en af mine favoritter".

"Nævnet finder, at udsendelsen efter en samlet vurdering indeholder uberettigede fremhævelser af Paradis i strid med reglerne om skjult reklame," hedder det i nævnets bemærkninger.

DR vil nu - på baggrund af afgørelsen - indskærpe over for redaktionen, at forberedelsen af direkte indslag af denne type kræver forberedelse af kvalificerede og kritiske spørgsmål, der ikke giver en medvirkende frit spil til at fremhæve et produkt, og det tager Radio- og tv-nævnet til efterretning.


Vindersag

Til gengæld, så er det ikke skjult reklame, når for eksempel værten på P4 siger, at Mette Horn og Tisvilde Revyen i efteråret også kan ses på Rialto Teatret på Frederiksberg, og når værten udtrykker sin begejstring over Poul Krebs’ eller Amy McDonalds nye plader.

Samme lytter havde også klaget over, at der fire gange i P4-programmet 'Café Hack' den 5. og den 12. april 2009, blev slået gevaldigt på reklametrommerne for Mette Horn og Poul Krebs.

"Jeg ved af erfaring, at en enkelt positiv omtale kan betyde liv eller død for den nævnte. Og dermed nedgang for konkurrenterne. Det er aldeles utilstedelig konkurrenceforvridning og af interesse for hvem udover de få 'heldige', der får gratis reklame?" spurgte lytteren i sin klage til Radio- og tv-nævnet.

Men Radio- og tv-nævnet fastslår, at det har karakter af almindelig lytterinformation, når man f.eks. omtaler, at Poul Krebs er cd-aktuel eller Mette Horn er revy-aktuel, hvis man har dem i studiet. Og i det hele taget mener Nævnet ikke, at 'Café Hack' i de pågældende udsendelser er kommet med egentlige opfordringer til køb eller andre henvisninger til, hvor noget kan købes.



Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -