Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


TV 2 og DR streger fronten op forud for ’Den store radiokamp’
Onsdag 17. januar 2007
Af Knud Hyllested
 
I et dansk radiolandskab, hvor DR suverænt behersker godt 70 pct. af al radiolytning, og den kommercielle konkurrence er reduceret til statistroller i periferien, går TV 2 Radio om to uger ud i et frontal-angreb, mod hvad Jens Rohde betegner som ”nordkoreanske tilstande”. Målet er en share på 15 pct. inden årets udgang, men DR er i fuld gang med at modprogrammere for at genere konkurrenten mest muligt.
Når TV 2 Radio går i luften den 1. februar indledes også en indædt radiokamp om danske lyttere, specielt målgruppen 21-50. Målet for TV 2 Radio er at have 15 pct. i fjerde kvartal 2007. ”Det har ingen gjort før, men det er nødvendigt, hvis TV 2 Radio skal blive en god forretning,” siger adm. direktør Jens Rohde til fagbladet Journalisten.

Hos DR har en til lejligheden nedsat aktionsgruppe, 'Operation Modslaw', været på besøg hos BBC i London, hos Sveriges Radio og NRK for at hente ammu-nition til den forestående kamp.

Som nogle af de første modtræk er 'De Sorte Spejderre' sat på P3’s efter-middagflade, hvor de skal søge at udkonkurrere Casper Christensen på TV 2 Radio. P3 Nyhedernes intro er moderniseret, og der er varslet populære satireindslag på de tidspunkter, hvor TV Radio vil sende reklamer. Dermed har DR også signaleret, at man er klar til at modprogrammere for genere konkurrenten mest muligt.

”Jeg kan huske koret af latter i TV Byens gange, da TV 2 gik i luften. Den arrogance er blevet straffet én gang, og det skal ikke ske igen,” siger Operation Modslaw’s leder, Jesper Grunwald, til Journalisten. Operation Modslaw har blot til formål at beskytte DR’s position på markedet og sikre, at lytterne får noget for deres licens.

Jens Rohde betegner det som ”fantastisk,” at en statsejet virksomhed, der har lavet radio siden 1926, er så optaget af at kopiere, hvad der kommer af nytænkning fra den kommercielle branche, og mener, at DR burde tænke mere på at udvikle originalt indhold til egne kanaler frem for at være optaget af at bremse TV 2 Radio.

Programchef Eik Frederiksen finder det paradoksalt, at DR er så optaget af kortlægge TV 2 Radios idéer. ”Hvilken berettigelse har en licens betalt public service virksomhed, der lyder som de reklamefinancierede stationer,” siger Eik Frederiksen til Journalisten.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -