Reklame-omsætningen i dansk radio vil kunne firedobles med en mere effektiv udnyttelse af frekvenserne og dermed flere kommercielle radiostationer. Det var budskabet fra nederlandske Steven Hamelink fra Broadcast Partners, der lørdag fortalte om den nylige replanlægning af frekvenser i Nederlandene på Radio Days 2004.
Omsætningen af reklamer i radio i Nederlandene er over 10 gange så stor som i Danmark, selv om befolkningstallet kun er tre gange så stort. En omlægning af frekvenserne i FM-båndet har derfor et enormt økonomisk potentiale i Danmark, mener Steven Hamelink fra Broadcast Partners.
Broadcast Partners har netop omlagt frekvenslandskabet i Nederlandene og er gået fra 5 til 230 kommercielle frekvenser. Desuden har de opnået bedre dækning for deres public service stationer.
Selve den tekniske plan tog kun tre måneder at udtænke, men det har taget fem år at få planen gennemført politisk.
Steven Hamelink mener, at en lignende omlægning af det danske frekvens-bånd på baggrund af de nederlandske erfaringer vil kunne tilrettelægges på samlet lidt over et års tid.
Reklameindtjeningen for radio i Nederlandene er - efter kun et halvt år med det re-planlagte frekvensbånd - ca. 2,9 mia. danske kroner. Til sammenligning er indtjeningen i Danmark kun på 225 millioner danske kroner, men følger udviklingen ved en re-planlægning den nederlandske udvikling, vil omsætningen i Danmark kunne stige til knap en milliard kroner.
|