Brancheforeningen Radioerne hæftet sig - i den nye medieaftale - primært ved tre ting. For det første at antallet af DRs radiokanaler reduceres fra 4 til 3 - som foreslået i Radioernes mediepolitisk udspil fra 2009; for det andet ved den fokus medieaftalen har på udviklingen af det digitale radiomarked, og for det tredje den fortsatte opmærksomhed på kommercielle radiostationers betaling for brug af musik.
Digital radio
Radioerne finder det positivt, at der hurtigt lægges op til et grundigt udredningsarbejde for at finde en hensigtsmæssig model for etablering og drift af de kommende digitale sendenet.
Radioerne havde dog gerne set en mere tydelig tilkendegivelse af, hvordan man påregner at finde de økonomiske ressourcer til etableringen af MUX 3.
Værditest for DR
Radioerne finder det også meget, meget væsentligt, at der nu lægges op til en udbygning af den nuværende værditestordning for DR-tjenester.
Formand for brancheforeningen Radioerne, Lars Jespersen, siger:
”Det er godt, at der er en øget opmærksomhed om, hvordan DRs initiativer påvirker private aktører, ligesom det er meget positivt at aftaleparterne har set, at der findes private aktører, der kan løfte opgaven med at lave public service tilbud.”
DR og de regionale stationer
Det er på den anden side bekymrende, at der lægges op til, at der skal ske en styrkelse af den regionale dækning både i DR og ved yderligere midler til TV2 regionerne, mener Radioerne.
"Hvis man fortsat ønsker stærke lokale medieaktører, skal man være varsom med at øge den konkurrence, der skabes når public service finansierede medier styrkes yderligere," hedder det videre fra Radioerne.
KODA Gramex
Brancheforeningen havde gerne set en skarpere tilkendegivelse fra forligskredsen i forhold til den urimelige betaling, som visse radiostationer betaler for at benytte musik i radioen.
”Det er dog glædeligt, at der er en generel fokus på at der skal være et rimeligt forhold mellem stationens indtjening og vederlagsbetalingen,” slutter Radioerns formand Lars Jespersen.
|