SBS Radio er klar til kampen mod Sky Radio fra den 15. november. SBS satser målrettet på to brands – The Voice og Radio 2 - der for lytterne skal opleves som landsdækkende radiokanaler. Det indebærer bl.a. at The Voice skal sendes fra flere steder i landet, end det er tilfældet nu. Chef for SBS Radio, Eric Hansen, oplyser til radionyt.com, at en ny Voice station går i luften fra på onsdag i Rønnede på Sydsjælland og der arbejdes på højtryk for at få nye SBS-stationer i luften andre steder i landet. Radio 2 forlader nonstop-formatet og bliver senest fra 1. oktober værtsbaseret. Det ligger også fast at både Nyhedsradioen 24-7, Uptown 105.4, Pop FM i København og Radio Fredericia fortsætter, mens fremtiden for Pop FM i Århus, Pop FM i Odense samt for Kiss FM i København endnu ikke er afklaret.
Senior vice president i SBS Broadcasting, Eric Hansen, oplyser til radionyt.com, at mens The Voice fortsætter sin programstil uændret - som ung og fræk radio - for de unge mellem 15 og 29 år, så skal der ske en ændring af Radio 2 formatet. Radioen vil senest fra 1. oktober blive værtsbaseret og målgruppen for Radio 2 bliver fremover de 25-39 årige.
Samtidigt undersøges mulighederne for, at The Voice kan udsendes andre steder i landet end det er tilfældet nu. Eric Hansen bekræfter at Power FM i Aabybro er en af mulighederne – ”en blandt mange der undersøges”. Men der er ingen networking-tilladelse i Aabybro endnu. Det er der til gengæld i Vejle, men aftalen om at sende The Voice fra Vejle – i stedet for VLR Hit FM – er ikke på plads.
Eric Hansen bekræfter videre, at der også arbejdes med nye SBS-stationer i Vestjylland og på Vestsjælland, men vil ikke oplyse, hvorvidt der udelukkende er tale om flere The Voice stationer eller om der også kommer flere Radio 2 stationer. ”Man kan forestille sig begge dele”, siger Eric Hansen. SBS Radio satser på, at The Voice fortsat skal være den mest populære kommercielle radio i Danmark – og Radio 2 skal være nummer to – foran Sky Radio.
Eric Hansen regner med at reklameomsætningen i SBS Radio i første omgang vil falde lidt. Det skyldes at der i starten vil være en negativ effekt af, at SBS Radio A/S og Clear Channel Radio A/S er slået sammen til ét selskab. På længere sigt er forventningen at radioreklameomsætningen vil blive øget.
I går torsdag blev 17 medarbejdere afskediget på Radio 2 og 8 medarbejdere på The Voice.
|