Der var enighed hos regeringens og DFs mediepolitiske ordførere på dets møde i dag om, at der skal ske en replanlægning af FM-båndet, der skal føre til nye landsdækkende radiokanaler i løbet af 1-2 år. Dermed vil man søge, at "komme nogle af de 'børnesygdomme' radio i dag lider af til hjælp", som Venstres mediepolitiske ordfører Jens Rohde udtrykker det overfor Markedsføring. Rohde mener, at flere landsdækkende radiostationer vil bringe den nuværende radioandel af reklameomsætningen op fra 2 pct. til 9 pct. som i Nederlandene. Rohde understreger samtidigt, at man vil forsøge at reducere omkostningerne til bl.a. KODA og Gramex.
Berlingske Tidende henviser i dag til, at Jens Rohde tidligere over for avisen har givet udtrykt for sit personlige ønske om, at danske dagblade bliver ejere af nye radiofrekvenser. Rohde sagde i efteråret til Berlingske: "Hvis dagbladsbranchen skal overleve, så er den nødt til at have nogle synergier. Og der vil jeg meget gerne være med til at give dagbladene den tekniske mulighed for at komme ind på det elektroniske mediemarked ved en replanlægning af FM-båndet".
Men overfor Markedsføring i dag afviser Rohde, at dagbladene vil få en særlig fortrinsret.
"Re-planlægning, og dermed nye frekvenser, vil blive udbudt på markedets betingelser", slår Jens Rohde fast.
Replanlægningen vil ske som en 'zero-base' planlægning efter nederlandsk model, og der vil også - ligesom i Nederlandene - ske anvendelse af SFN.
Markedsføring skriver videre, at DR kan - hvis det står til Jens Rohde - ånde lettet op, da der ikke lægges op til en forringelse af DR's signaler. |