Århus er fortsat dén storby i Danmark, hvor DR klarer sig bedst. Mens de kommercielle stationer - både lokale og nationale - i 1. kvartal 2004 tager markedsandele fra DR i det meste af landet, så holder DR stort set stand i Århus. Mere end 74 pct. af al radiolytning går i Danmarks næststørste by til DR. Århus er den eneste større by i Danmark, der ikke har en egen kommmerciel lokal radiostation.
Aalborg har ANR, Esbjerg har Victor, Odense har Radio 3, Kolding har Skala, Randers har ABC og Alfa osv. - kun Århus, landets næststørste by, har ingen egen lokal kommerciel radiostation. Kun nogle få timer dagligt sender hhv. The Voice og Radio 100FM lokalt i byen, og desuden suppleres de københavnske programmer resten af dagen på The Voice og Radio 2 med lidt lokale nyheder og lokale reklamer. En udvikling som det århusianske lokalradionævn alene bærer ansvaret for.
Tidligere har Radio Viborg og på det seneste Radio Silkeborg og Radio ABC/Radio Alfa haft ganske pæne lyttertal i Århus, men interessen for disse stationer er på tilbagegang.
Radio 100FM og Sky Radio formår heller ikke at tiltrække ret mange lyttere. De to stationer har i 1. kvartal kunnet høres i æteren over Århus, men opnår kun hhv. 2 og 4 pct. af den samlede radiolyning.
I stedet klarer DR sig flot i Århus. P3 og P4 sidder på hhv. 1/4 og 1/3 af al radiolytning i Århus-området, og dermed er Århus et af de steder i Danmark, hvor lytningen til P3 er allerhøjest.
Her er den samlede oversigt over shares (markedsandele af al radiolytning) i Århus og tilgrænsende kommuner i 1. kvartal 2004 iflg. en særkørsel fra Gallup Radio Index for radionyt.com. Tallene i parentes er fra 4. kvartal 2003. Enkeltstationer med under 1 pct. er ikke medtaget
DR P4/Østjyllands Radio: 33 % (33 %) DR P3: 25 % (26 %) DR P1: 10 % (8 %) Radio 2: 7 % (7 %) The Voice: 5 % (5 %) Sky Radio: 4 % (2 %) DR P2: 2 % (4 %) Radio 100FM: 2 % Radio Alfa: 2 % (2 %) Radio ABC: 1 % (3 %) Radio Horsens: 1 % (0 %) Radio Viborg: 1 % (1 %) Radio Silkeborg: 1 % (1 %)
DR total: 74.2 % (75.7 %) Kommercielle: 24.8 % (22.9 %)
SBS Radio: 12.2 % (12.3 %) Sky Radio: 4.2 % Radio ABC gruppen: 3.1 % (4.8 %) Viborg: 1.2 % (1.1 %) Silkeborg: 0.8 % (1.5 %)
|