Medieforbruget ændrer sig markant i disse år med et øget brug af internettet, de sociale medier og mobile medier. Hvor er radioen i dette mangfoldige mediebillede. Det var det overordnede indhold på 'Medientreff NRW 2011' - en mediekonference for lokale radiostationer, der i år fandt sted i Bad Honnef udenfor Köln tirsdag og onsdag i denne uge. Radio ABC-gruppens Ole Søndergaard var inviteret for at give sit bud på, hvilke muligheder radio har i det omskiftelige mediebillede, programstrategier, udvikling af medarbejdere m.v.
”Jeg fortæller gerne vores succeshistorie, der består af, at vi er forankret i det lokale område med stor fokus på lokale nyheder, lokale reklamer og lokale studieværter. Det overraskede mig meget, at man ikke i samme grad har forståelse for det lokale radiomiljø i Nordrhein Westfalen, og man må sige, at vores måde at gøre tingene på i f.eks. Herning vil være et fantastisk skridt frem for NRW”, fortæller Ole Søndergaard
Han fortsætter: "Der er f.eks. i dag simpelthen ingen radiostationer, der - udenfor drivetime - taler til indbyggere i Düsseldorf om Düsseldorf."
På konferencen fortalte Ole Søndergaard også om den danske virksomheds- og personalekultur, hvor der er en høj grad af frihed under ansvar, der ofte resulterer i spændende, kreative – og ofte anderledes løsninger. |