Den nye aftale om en redningsplan for TV 2, som partierne bag medieforliget i øjeblikket forhandler om, kommer også til at omfatte det kommercielle radiomarked. Berlingske Business skriver, at det bl.a. er besluttet at afsætte penge til en længe ventet replanlægning af FM-båndet.
De mediepolitikere ordførere forhandler i øjeblikket om, hvordan TV 2's fremtid skal tegne sig - herunder en eventuelt 'afsmittende' virkning for DR (læs: flere penge; evt. i form af en licensforhøjelse.) - samt hvordan fremtiden for "det nødlidende kommercielle radiomarked" skal være.
Berlingske Business har erfaret, at partierne er blevet enige om at afsætte penge til en replanlægning af FM-båndet, der giver plads til flere kommercielle radiokanaler - hvilket dermed vil løfte et radiomarked, der hiver efter vejret.
En replanlægning kan ske på forskellige måder. Fx kan der replanlægges for at skaffe få eller mange landsdækkende kanaler. Der kan laves en replanlægning, hvor der tages fuldt hensyn til alle eksisterende lokale stationer - eller hvor der tages mindre hensyn til disse. Og der kan replanlægges for en begrænset del af markedet - fx kan man holde DR's frekvenser ude af en replanlægning.
Beslutningen om, hvordan FM-båndet helt konkret skal omlægges, har politikerne udskudt til efter EU-Kommissionen har godkendt TV 2's redningsplan, hvilket vil ske i februar.
Aftalen om TV 2 og DR ventes, at blive indgået senest på fredag. |