Den 15. november er det to år siden Danmark fik landsdækkende kommerciel radio, da Sky Radio og Radio100 FM gik i luften. I den anledning har Flemming Jensen fra Mediaedge:cia gjort status og modsat 2004 er radioomsætningen vokset markant i 2005. Væksten ligger på ca. 40 pct, registreret som omsætning via mediabureauerne. Mediaedge:cia forudser en vækstrate på 30-40 pct. i 2006.
Flemming Jensen skønner, at fordelingen af omsætningen følger andelen af kommerciel lyttetid. Det betyder, at ddr (med Radio 100FM i spidsen) ligger bedst til i år med en andel på ca. 55 pct.
To forhindringer bremser dog kommerciel radio. DR begrænser fortsat antallet af lyttere, som de kommercielle slås om. Væksten skal bl.a. komme ved, at de tre tager markante andele fra DR, lyder det videre fra Mediaedge:cia.
Det er også et handicap for markedet, at de tre netværk (ddr, SBS og Sky) ikke har formået at etablere et branchesamarbejde. Et struktureret samarbejde, som var foreslået i RAB Denmark, ville have løfte interessen og brugen af radio. |