Radio kan blive den store højdespringer i 2007, spår flere mediebureauer, der dog også forudser, at de vækstrater, der har præget reklameomsætningen i 2006, vil komme ind i et lavere tempo.
Direktør Carsten Krogh fra Mediaedge:cia siger til Berlingske Business, at annoncørerne i langt større udstrækning vil se på effekten af reklame i stedet for at sprøjte deres navn ud i medierne. Reklameomsætningen må derfor forventes at gå fra en vækst på 6 pct. til 3 pct. Annoncørerne vil i stigende grad se på, hvordan de kan komme i dialog med forbrugerne, og man vil se en helt ny form for kommunikation på kanalerne.
Carsten Krogh vurderer, at radio med TV 2 Radio lige pludselig bliver et stærkere medie, og at der helt sikkert vil komme til at ske noget på dette område, og en vækst på op imod 20 pct. vil være en mulighed
Direktør Michael Thim fra IUM forudser over for Berlingske Business, at TV 2 Radio vil give en professionalisering på radioområdet, og det vil også give flere penge i markedet. Michael Thim forventer især, at online og alt omkring de nye medier vil stige kraftigt. Mobil, MP3 og podcasting vil alle være med til at trække penge ind i markedet. På tv-området ser Michael Thim stigninger over hele linjen, bl.a. fordi tv-selskaberne på trods af flere kanaler og lavere seertal har varslet stigninger på 7-10 pct., men da prisniveauet har været for lavt tidligere, vil det samlede marked alligevel kunne nå op over 13 mia. kr.
Direktør Henrik Abraham hos Carat påpeger, at det danske mediemarked er meget følsomt, og da økonomien begynder at gå den anden vej, vil der også komme en lavere vækst, der sandsynligvis vil ligge på 4 pct. Henrik Abraham vurderer, at der set med annoncørernes briller stadig ikke er et alternativ til tv, som kan det samme og forventer her en stigning på 4-6 pct.
|