Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Radio 100 Soft er kommerciel danmarksmester
Fredag 14. marts 2008
 
UGENS KLUMME: Når der bliver set på lyttertal, og når de kommercielle stationers formåen bliver vejet og målt, så sker det altid på nationalt plan. Det sker uden smålig skelen eller behørig hensyntagen til, at der ikke er én eneste kommerciel radiokanal i Danmark, som har en teknisk udbredelse på 100%. 100% dækning af landet, har man fra politisk valgt at lade være et privilegium forbeholdt Danmarks Radio ikke bare én gang, ikke bare to gange, ikke bare tre gange, men fire gange. D.v.s. fire 100% nationalt dækkende kanaler til DR og nul 100% nationalt dækkende kanaler til kommerciel radio. Og så er der nogen, der undrer sig over, hvordan det dog kan være, at DR har en så høj andel af den samlede lytning i Danmark. Ja, puha den er svær er regne ud. Gad vide, hvad forklaringen kan være… Bum bum bum…
Dette faktum betyder dog, at hvis man skal foretage en reel vurdering af, hvordan de kommercielle stationer klarer sig, og videre hvilken af de kommercielle kanaler, som klarer sig bedst, når man både tager højde for håndgribelige forskelle i teknisk penetration samt forskelle i ressourceindsats, så vil jeg ikke tøve med at kåre Radio 100 Soft som kommerciel Danmarksmester eller de kommercielle radioers ukronede konge.

Jeg har taget et kig på lyttertallene fra Gallup Radiometer og mere specifikt i HT-området. HT-området er valgt, fordi HT-området er det område, hvor de store kommercielle aktører set under ét har den største tekniske udbredelse.

Af tabellen nedenfor fremgår lyttertallene for de fem kommercielle stationer, som kan modtages i størstedelen af HT-området. Tabellen viser stationernes ugentlige dækning i målgruppen 12 år+ samt deres andel af den samlede lytning i målgruppen 12-50, som er den målgruppe, som entydigt er af kommerciel interesse. Den sidste kolonne viser stationernes andel af den samlede kommercielle lytning, d.v.s. stationernes indbyrdes markedsandel. Perioden er de første seks uger af året.

Station / Dækning / Share / Kom. share
Radio 100FM / 800.000 / 17,7 / 50,3%
Radio 100 Soft / 393.000 / 5,9 / 16,8%
TV 2 Radio / 385.000 / 5,5 / 15,6%
The Voice / 386.000 / 5,3 / 15,1%
Radio City / 163.000 / 0,8 / 2,3%
TOTAL / / 35,2 / 100,0%

Radio 100FM er klart den dominerende kommercielle aktør med en ugentlig dækning på 800.000 forskellige mennesker i HT-området. Det er en dækning, som er mere end dobbelt så stor som de øvrige stationers (undtaget Radio City). Målt på andel af lytningen er Radio 100FM endnu mere dominerende, da man her har en markedsandel, som i runde tal er tre gange så stor som de øvrige stationers (igen undtaget Radio City, som - pænt udtrykt - ligger i en klasse for sig…).

Radio 100FM’s dominerende position kan efterhånden ikke være den store overraskelse, hvorfor det virkeligt interessante i disse tal er Radio 100 Soft meget imponerende position som nr. 2 målt på både dækning og på share. Der er altid en vis usikkerhed i den slags tal, så lad os bare sige, at de tre stationer Radio 100 Soft, The Voice og TV 2 Radio befinder sig på samme niveau.

Det imponerende ved Radio 100 Softs position er, at der er tale om en station med et non-stop musikformat uden værter og uden andet end ”bare” musik. D.v.s. det er en station, der produceres med et minimum af mandskab, udover den person, som skal programmere computeren. Og denne station er altså i stand til at spille lige op med en station, som TV 2 Radio, der har branchens suverænt højeste omkostningsbudget og en perlerække af kendte og anerkendte radioværter. Værter, som i deres tidligere jobs har bevist deres evne til at tiltrække lyttere.

Hvordan kan det så være, at det som parnassets spinatfugle ikke vil tøve med at kalde en ”dåseradio” kan matche TV 2 Radio, når det kommer til evnen til at tiltrække lyttere og lytning…?

Svaret er simpelt. Det skyldes en klar strategi, et klart musikformat med en tilhørende ekstrem stram formatering, en skarpt defineret lyttermålgruppe og et simpelt budskab til lytterne om, hvad man kan forvente, hvis man stiller ind på Radio 100 Soft kommunikeret i stationens payoff: ”Rar stemning – Behagelig musik”.

Og det er lige præcis disse grundlæggende faktorer, som det handler om, hvis man vil opnå kommerciel radiosucces. Det skal være enkelt, klart, kommunikerbart og originalt. Og med originalt mener jeg, at det skal være anderledes end, hvad der ellers tilbydes på markedet.

Og derfor er Radio 100 Soft kommerciel Danmarksmester. Tillykke med titlen.

- - -

Radionyt.com har fire faste klumme-skribenter, der skriver fast hver 4. uge:

Thorkild Ellerbæk:
- Født 1947. Lektor i radiojournalistik på Danmarks Journalisthøjskole. Ekstern lektor på Institut for Medievidenskab, Århus Universitet.
- Har bl.a. skrevet 'Radiobogen' - en grundbog i radiojournalistik og er chefredaktør på http://www.djh.dk/nyhederne

Jesper Sehested Lund:
- 1995-2003: Adm. direktør for SBS i Danmark. Stod bl.a. i spidsen for lanceringen af TvDanmark 1 og 2 (i dag Kanal 4 og 5), adm. direktør for Nordisk Radio Reklame A/S (The Voice og Radio 2)
- 2003-2007: Arbejdende bestyrelsesformand for Talpa Radio Danmark (Radio 100FM + Radio 100 Soft) og Det Danske Radiobureau.
- Driver i dag eget forlag i JSL PUBLICATIONS, som udgiver livsstilsmagasinet VI MED HUND. Er derudover bestyrelsesformand for FastTV A/S, som leverer TV via højhastighedsbredbånd

Gitte Thomsen:
- Siden januar 1999 sekretariatsleder for Sammenslutningen af Lokale Radio- og TV-stationer, SLRTV. Fra 2005 også for Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML.
- Uddannet erhvervsproglig bachelor i engelsk og tysk, Aalborg Universitetscenter 1997. Fortid som befaren matros i den danske handelsflåde, samt rejsesekretær i Sømændenes Forbund.
- Næstformand i Danmarks Kommunistiske Parti, DKP.

Ole Søndergaard:
- Cand. jur. og HD(R). Direktør for Radio ABC gruppen med Radio ABC, Radio Alfa og Solo FM i Randers (dækker Kronjylland/Djursland), Radio Skive, Radio Alfa Skive samt Radio Mojn og Mix FM i Sønderjylland. Desuden ugeaviserne 'Din Avis' i Randers og 'Gudenå Bladet' i Langå.
- Direktør for Radio ABC i 1999. Forud bankkarriere i Jyske Bank, bl.a. udstationeret 3½ år i Jyske Bank, Spanien.
- Var med i opstartsfasen i 1988 til den radiostation, som han i dag er direktør for. Han er ligeledes medejer af og sidder i bestyrelsen for moderselskabet, Radio ABC Holding.
- Næstformand i Randers Regnskov




Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -