De store kommercielle radiostationer ville køre med underskud, selv om de ikke skulle betale musikere og sangskrivere for at spille deres musik. Det mener både KODA og Gramex.
Adm. direktør for SBS Radio, Nova FM og The Voice, Eric Hansen, mener at de kommercielle radiostationer betaler alt for meget, og at KODA og Gremax er skyld i de kommercielle kanalers dundrende underskud. Han mener, at de vederkag der betales er 10 gange for høje.
Men det holder slet ikke. Gramex' juridisk ansvarlige markedschef, Lene Rauch, forklarer til DR Nyheder, at selv om musikken blev helt gratis, ville de stadig have underskud - og tilføjer, at selv uden at skulle betale koncessionsafgift til staten, ville de have underskud.
Hun forklarer, at de største kommercielle radiokanaler - som Radio 100FM, Nova FM og The Voice - har udgifter for omkring 90 millioner om året. Ifølge Lene Rauch udgør vederlagene til Gramex mellem fire og syv procent - og det skal ses i lyset af, at musikken oftest fylder mere end 90 procent af sendefladen på disse kanaler.
Iflg. de senest regnskaber fra Gramex betaler Radio 100FM 5.4 mio. kr. årligt til Gramex. SBS Radio med The Voice omkring det samme.
KODA oplyser til DR Nyheder, at de henter omkring 32 millioner årligt fra de kommercielle radiokanaler.
KODA satte i 2006 betalingen fra de kommercielle radiokanaler ned med 29 procent.
"Vi har opfyldt forventningerne i medieforliget for 2006-10. Derfor er der ingen grund til at regulere på området", siger KODAs vicedirektør Martin Gormsen til DR Nyheder
Martin Gormsen siger videre: "Som KODA ser det, har de kommercielle kanaler ikke et udgiftsproblem, men et indtægtsproblem. De har stort set ingen indtjening fra annoncørerne. Det skal de gøre noget ved," mener Martin Gormsen, og peger på at fx Nova FM i 2. halvår kun havde indtægter på 6.8 mio. kr., mens der var udgifter på hele 36 mio. kr.
I Danmark udgør radioreklamer kun cirka to procent af den samlede omsætning af reklamer. I resten af Europa er det omkring seks procent. |