Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Berlingske fortsætter hetz mod Sky Radio
Mandag 5. juli 2004
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Berlingske Tidende, der selv har eller har haft planer om at drive kommerciel radio, fortsætter dets omfattende og konsekvent negative dækning af Sky Radio. Men nu har Sky Radios danske direktør, Kasper Krüger fået nok. I et læserbrev i Berlingske Tidende i dag, skriver han, at avisen skylder at oplyse læserne om, at Berlingske selv har et omfattende forretningsmæssigt engagement med begge Sky Radios konkurrenter. Avisen afviser, og hævder at der ikke er belæg for at påstå, at avisen har en konsekvent negativ dækning af Sky Radios drift.
Tirsdag i sidste uge bragte Berlingske Tidende – igen – en stort opsat artikel med teorier og spekulationer om Sky Radios udvikling og økonomiske situation.

Kasper Krüger konstaterer, at artiklen gav et groft forvansket billede af Sky Radio. Krüger blev selv interviewet til artiklen, men hæfter sig ved, at avisen IKKE ville bringe oplysninger om at Sky Radios salg stiger måned for måned, at radioen omsætning følger forretningsplanen, at lytterudviklingen er stigende og over forventning, samt at Sky Radio – "naturligvis – har underskud, når vi fire måneder inde i regnskabsåret har lanceret en ny landsdækkende radiokanal med høje etableringsomkostninger, koncessionsafgifter og 50 ekstra arbejdspladser". Hvis Sky havde afsluttet dets regnskabsperiode med et overskud - så ville det iflg. Krüger have været helt på sin plads med en stor overskrift.

Billedet af Berlingske Tidendes dækning er dermed helt i tråd med andre dagblade, der er involveret i radiodrift - eller som er påvirket af konkurrence fra kommerciel radio. Der er utallige eksempler fra hele landet på, at aviserne lader hånt om almene journalistiske nyhedskriterier, når man dækker konkurerende radiokanaler.

Berlingskes dækning af Sky Radio har været særlig grel - og samtidig har avisens helt ukritiske dækning af Sky Radios nærmeste kommercielle konkurrenter – Radio 100FM og SBS Radio, der ejer Voice og Radio 2 – til tider været at forveksle med de købte annoncesider.

Berlingske leverer nyheder til SBS Radio og har et reklamesamarbejde med Radio 100FM.

Men avisen mener bestemt ikke, at der er noget at komme efter. I et svar til Kasper Krüger læserbrev fremhæver avisen i dag, at der ikke er belæg for at påstå, at avisen har en konsekvent negativ dækning af Sky Radios drift - og det hedder videre: "Berlingske Tidende dækker enhver virksomhed – også inden for mediebranchen – ud fra almene journalistiske nyhedskriterier. Det samme er tilfældet med de kommercielle radiostationer – uanset ejerforhold. Det er ikke korrekt, at Sky Radios kommercielle konkurrenter behandles ukritisk".


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -