Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Otte ud af ti numre på P3 er Radio-edits
Mandag 26. maj 2008
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Omkring 80 procent af de musiknumre, som bliver spillet på DR P3, er blevet mixet om, så de passer til kanalens profil. Nogle kunstnere føler sig trådt på og musikforsker advarer om, at ændringerne – hvor det sjove og anderledes skæres væk – ofte går imod de kunstneristiske intentioner. Andre kunstnere og flere pladeselskaber finder, at det er naturligt at optimere musiknumre til radiobrug – og P3’s musikchef Lars Trillingsgaard understreger, at P3 aldrig forlanger ændringer.
For et par måneder siden foreslog musikchef Lars Trillingsgaard, at en 30 sekunder lang saxofon-solo skulle pilles ud af et nummer med Rasmus Nøhrs til fordel for en guitar. Pladeselskabet klippede sangen om, og nummeret fik stor airplay på P3.

Trillingsgaard afviser, at der er tale om at krænke kunstnerens ophavsret ved at 'forlange' en ændring:

”Næh, for jeg kunne aldrig finde på at stille krav. Folk får ikke en evaluering på den måde. Vi siger aldrig til folk, at hvis de bruger 25.000 på at lave noget om, så kan vi garantere, at de bliver spillet i radioen,” siger Lars Trillingsgaard til Nyhedsavisen.

Han forklarer at der i otte ud af ti numre på P3 er sket en ”effektivisering”, der gør at musikken passer bedre til den situation, som folk skal høre musikken i: ”Altså, et nummer, som respekterer mediets æstetik - i det her tilfælde P3. Radio er jo sekundær lytning, fordi folk måske spiller playstation eller laver en grydesteg, mens de hører radio.”

”Et radio-edit drejer sig normalt om at gøre nummeret kortere og mere effektivt. Og få det til at starte på en mere genkendelig måde. Som udgangspunkt synes jeg ikke, det er krænkende for kunstneren. For det er jo op til kunstneren at afgøre, om det er rimeligt,” siger Trillingsgaard videre.

Tina Dickow, der både er kunstner og pladeselskabsdirektør synes, det virker meget naturligt, at en radio-version skal være ”skåret to the point og mastered, så den kommer ud af pappet.”

”Jeg har forkortet lidt og måske lavet en alternativ, lidt mere komprimeret mastering med lidt mere top. Så det er lidt mere spændende for øret, hvilket virker godt på radioen, men ville være anstrengende i længden på en album,” forklarer Tina Dickow til Nyhedsavisen.

Musikforsker Henrik Marstal er til gengæld ikke begejstret: ”Problemet er, at man skærer alt det væk, der er sjovt og anderledes, hvilket ikke bare gør et nummer mindre sprudlende. Ændringerne går også ofte imod de kunstneriske intentioner.” Men han erkender at radio-edits er et nødvendigt onde, og så er det (jo) det allervigtigste for pladeselskabet at blive spillet på P3.

Marstal mener, at det lille musikudvalg på P3 som kunstnerisk smagsdommer har en urimelig stor magt, fordi P3 nærmest har opnået en monopol-lignende tilstand, som i høj grad skyldes, at de store kommercielle radiokanaler ikke tør satse på ny musik.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -