EBay har netop meddelt, at de er klar til at sælge reklameplads på mere end 2.300 amerikanske radiostationer. Afvikling af radiospots vil dermed fremover kunne købes og bestilles via netauktion, hvad end det drejer sig om spots på store FM-stationer eller mindre internetradioer.
Et nyt skridt på vejen mod mediekonvergens blev taget, da eBay meddelte, at de indgår partnerskab med den kun 2 år unge virksomhed Bid4Sports med det formål at kunne auktionere reklameslots på amerikanske radiostationer.
Dermed opruster eBay og kommer i direkte konkurrence med Google, der for nyligt bevægede sig ind på markedet for radioreklame.
Ifølge eBay er alle nævneværdige radiostationer med i samarbejdet. Dette gælder lige fra samtlige Clear Channels store FM-stationer til et stort antal små internetradioer. Det er både slots i de vigtige morgenshows, i eftermiddagsprogrammerne og i mindre aflyttede tidspunkter, der udbydes.
Talsmand for eBay, Kim Rubey, forklarer: "Udbuddet afhænger af, hvor meget reklameplads radioerne vælger at sælge for den kommende uge". Hun forklarer endvidere, at mere end 90 procent af udbuddet for nærværende ligger i primetime.
Den grundlæggende idé bag at sælge radioreklametid over eBay er at udnytte de såkaldte "last-minute-buyers". Det er tanken om, at virksomheder med kort varsel har behov for at markedsføre et produkt eller en service.
eBay mener at netop denne fleksibilitet gør det muligt for radiostationerne at prisfastsætte den udbudte sendetid højere end ved traditionelt salg af reklametid.
|