Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Ny radiokanal er den forkerte medicin
Onsdag 2. juni 2010
Af Stig Hartvig Nielsen
 
I 1984 kunne det have givet god fornuft at etablere en statsfinansieret konkurrent til public service-radio. Men i 2010 er det snarere en sænkelse af koncessionsafgifterne og en dato for lukning af FM-nettet, der mest effektivt vil kunne skabe ny energi og bevægelse i radiobranchen. Det mener den norske radioekspert og leder af radiofestivalen 'Radiodager' i Norge, Rolf Brandrud.
Rolf Brandrud mener, at det let af have sympati for et mål om stærkere konkurrence i det nye medieforlig, da det normalt fører til, at alle parter skærper og fornyer sig, men de midler, som tages i brug, hører i stedet hjemme i 1980'erne. Det skriver han i dag i et debatindlæg i Information.

I Danmark er der blevet henvist til P4 Radio Hele Norge som et forbillede for den nye danske radiokanal på FM4. Men Rolf Brandrud mener, at det snarere er NRK P2, som det er nærliggende at sammenligne med.

NRK P2 blev oprettet i 1984 - i Trondheim - og med en konservativ avisredaktør som chef. Hensigten var at konkurrere med det gamle Oslo-baserede NRK P1.

Rolf Brandrud var selv med til at opbygge denne nye kanal, og han skriver herom:

"Vi oplevede nærmest os selv som en guerillaorganisation, som skulle bevise, at der kunne produceres mere, bedre og mere nyskabende radio for pengene end i gamle P1. NRK havde brug for en fornyende impuls, og den gang kunne en sådan kun komme fra statspåtvunget intern konkurrence. Langslet [den daværende norske kulturminister. /red.] indså det, gennemførte det, og resultatet blev en succes. Det var det rette greb til tiden."

Men mange ting er sket siden. Både i Norge og i Danmark. Mens kommerciel radio er vokset i Norge og nu har en markedsandel på 33 pct., så ligger kommerciel radios markedsandel i Danmark kun på 20 pct.

Rolf Brandrup fortæller videre i Information, hvilke tiltag, der har virker i Norge og har skabt et levedygtig radiomarked:

"Intern konkurrence inden for NRK ved udgangen af monopoltiden. Fokus på ekstern konkurrence ved at opbygge en bæredygtig kommerciel radiosektor. Lav eller ingen koncessionsafgift for frekvenskapacitet for kommercielle aktører. Tidlig varsling om en lukkedato for FM om en fem års tid og en hurtigst mulig overgang, når omstillingen sker."


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -