Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Umuligt at lave realistisk forretningsplan for radio på 6. FM-kanal
Tirsdag 6. april 2010
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Et af kravene for at vinde sendetilladelsen i skønhedskonkurrencen om den 6. FM-kanal (FM6) er, at ansøgeren er i stand til at fremlægge en økonomisk realistisk og markedsmæssig realistisk forretningsplan. Men det er næppe muligt. Alene de faste udgifter til DAB-sendere, FM-sendere, Gallup samt KODA og Gramex vil løbe op i omkring 22 mio. kr. årligt. Dertil kommer bl.a. husleje, markedsføring og ikke mindst personale. Selv om en ny radio på FM6 skulle blive en stor succes og få en share (markedsandel af al radiolytning) på 30 pct. i dækningsområdet vil det ikke kunne hænge sammen forretningsmæssigt.
Det fremgår af udbudsmaterialet fra Radio- og Tv-nævnet, at en realistisk forretningsplan spiller hovedrollen for, hvem der får sendetilladelsen. Den økonomiske realisme af forretningsplan vægter 20 pct., og den markedsmæssige realisme af forretningsplanen vægter 40 pct. Altså i alt 60 pct.

Men et kig på erfaringerne fra Sky Radio, Talpa Radio og TV 2 Radio - og ikke mindst den aktuelle situation for radioreklamemarkedet viser, at det vil være ganske umuligt at lave en realistisk forretningsplan.

Det fremgår af udbudsmaterialet, at prisen for at sende på DAB vil blive op til 5.5 mio. kr.; de kendte, faste omkostninger for at drive FM6 er dermed iflg. radionyt.coms oplysninger:

- 5.5 mio. kr. til DAB-sendere
- 1 mio. kr. til FM-sendere
- 5-8 mio. kr. til KODA
- 5-8 mio. kr. til Gramex
- 3 mio. kr. til Gallup

Dvs. i alt mellem 20 og 25 mio. kr. hvert år i faste omkostninger. Et godt bud kunne være 22 mio. kr.

Og dette er før, der er ansat så meget som én eneste programmedarbejder, sælger, journalist eller administrativ medarbejder.

Udover personale skal der også lokaler til, og helt sikkert en massiv markedsføring for at få fat i først og fremmest de københavnske og sjællandske radiolyttere, der ikke er lette at få til at røre ved radioens kanalvælger.


Så mange reklamekroner er der bare ikke

Der omsættes aktuelt for 200-220 mio. kr. årligt i Danmark i radioreklamer, men langt den største andel er lokale reklamer på lokale stationer. Der var i 2009 kun omkring 50-60 mio. kr. i landssalg - altså landsdækkende radioreklame, og i år ventes der (med lidt held) samme beløb.

Som det ser ud nu, fordeles disse 50-60 mio. kr. med ca. 2/3 til Det Danske Radiobureau (DDR) og 1/3 til SBS Radio. Men hverken Radio 100FM på den ene side eller The Voice/NOVAfm på den anden side kan selv dække hele landet, og derfor supplerer både DDR og SBS med dækning på de store regionale, kommercielle stationer. For DDR's vedkommende er fordelingen af indtægterne cirka fifty fifty; halvdelen til Radio 100FM og halvdelen til de store regionale kommercielle stationer.

Hvis vinderen af FM6 (igen) bliver en del af DDR, ville det umiddelbart betyde 35 mio. kr. til DDR, og 17.5 mio. kr. i årlig reklameindtægt til vinderen af FM6.

Hvis vinderen af FM6 skulle blive en helt ny aktør, vil det - iflg. de kilder radionyt.com har talt med - været helt usandsynligt, at vinderen af FM6 i en overskuelig fremtid vil kunne hive mere end 30 mio. kr. ud af markedet. Stationen dækker kun Sjælland og et mindre område mellem Randers og Århus, og selv om stationen skulle få en rekordhøj share på måske 30 pct. i dette område, så svarer det kun til en landsdækkende share på 10 pct.

Skulle det lykkes at omsætte for 30 mio. kr. radioreklamer - ja, så er der altså faste udgifter til DAB, FM, Gallup, KODA og Gramex på 22 mio. kr., der gør at regnestykket ikke kan hænge sammen. Det kan ikke lade sig gøre at producere en så attraktiv radio for 8 mio. kr., at det vil kunne give et så højt lyttertal som en share på 30 pct. i dækningsområdet.

Til sammenligning brugte Radio 100FM fx 20 mio. kr. årligt alene på lønninger til studieværter og administation.


Politikerne er passive

De faste omkostninger, der er forbundet med drift af FM6, er i øvrigt nogle, som politikerne i mange år har talt om, at der skal gøres noget ved. Det er dog endnu ikke sket.

Bl.a. har Venstre været ude og sige, at betalingen til KODA og Gramex højst må udgøre 15 pct. af omsætningen. I ovenstående eksempel med en omsætning på 30 mio. kr. vil omkring 45 pct. af omsætningen skulle betales til KODA og Gramex.

Én af de faste udgiftsposter er dog 'selvforskyldt' af den kommercielle radiobranche. Når det er så dyrt at få målt lyttertal hos Gallup for de kommercielle stationer, så hænger det sammen med den aftale, der blev skruet sammen ved indførelsen af Radiometer-målingerne. Denne aftale indebærer, at DR kun betaler 25 pct. af de samlede omkostninger - samtidigt med, at DR har 80 pct. af den samlede radiolytning i Danmark. Fordelingen blev aftalt, da TV 2 Radio - ved Jens Rohde - i sin tid gik efter, at de ikke ville lade DR slå dem i noget som helst - heller ikke på størrelsen af betalingen på Gallup-regningen.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -