DR planlægger et stort salgsfremstød for DAB - bl.a. i samarbejde med butikskæder som Fona og Elgiganten. Det er konkurrenceforvridende mener de private radiostationer.
"Et reklamefremstød for DAB er et reklamefremstød for DR . De sidder jo massivt på DAB-udbuddet i Danmark. Bortset fra Nova FM og Pop FM er alle stationer på DAB jo fra DR, så der er ingen tvivl om, at de fleste kommercielle radiostationer vil blive ramt, hvis lytterne flytter over på DAB," siger direktør for SBS Radio Frederik Meyer til Politiken.
Avisen kunne i går afsløre at DR - i samarbejde med de største forhandlere af DAB-radioer - Coop, Dansk Supermarked, Fona, Expert og Elgiganten - vil lave et fremstød for at få solgt flere apparater.
Frederik Meyer undrer sig over, at DR som public service-institution vælger at støtte DAB frem for eksempelvis internetradio.
"Det er smaddergodt for branchen, at der bliver gjort en massiv indsats for at få danskerne til at købe flere radioapparater. Men det kan godt undre, at DR som public service-instans har tænkt sig at støtte én bestemt distributionsform. Det er ikke bare konkurrenceforvridende over for FM-radio-producenter og internetradioproducenter, det gør også kommercielle medier mindre attraktive, når de selvsamme DAB-producenter skal ud og markedsføre deres produkter," fastslår Frederik Meyer.
Også de regionale kommercielle radiostationer er utilfredse. Det er fortsat forbudt for de regionale stationer at sende på DAB.
"Det er lidt ufint, at DR har travlt med at lave kampagner for DAB, før vi andre har fået chancen. Jeg kan ikke se, at det er en opgave for en public service-virksomhed at gøre noget aktivt for at fremme en bestemt distributionsform. Det trækker markedet skævt og giver DR flere lyttere, mens vi andre får færre," siger Lars Jespersen til Politiken. Han er formand for brancheforeningen 'Radioerne' og chefredaktør i Nordjyske Medier, der driver radiokanalerne ANR og Radio Aura.
Kulturministeriet er skyld i, at kommerciel radio stadig ikke er på DAB
Direktør for Radio 100FM og Radio Soft Jim Receveur er også kritisk over for, at DR bruger "regeringens penge til at promovere en platform, som vi ikke må sende på".
Jim Receveur slår over for Politiken fast, at det er Kulturministeriet, som har smølet med at få fordelt sendemulighederne på DAB
Radionyt.com beskrev allerede for ét år siden - i februar 2010 - det fantastiske smøleri, der finder sted i Kulturministeriet. I juni 2009 vedtog forligspartierne bag medieaftalen ellers en tillægsaftale, hvor det udtrykkeligt hed, at DAB-blok 2 skal udbydes ”hurtigst muligt” til kommerciel landsdækkende radiovirksomhed
Det er godt 1½ år siden og status er, at sendemulighederne på DAB fortsat ikke er udbudt til kommerciel radio. Som radionyt.com skrev i april 2010: "Sagen er godt og grundigt syltet af en embedsmand i Kulturministeriet i en ’EU-krukke’."
Læs også: http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=16699 http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=16948 http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=17218
|