Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Ny målemetode: Flere lytter lokalt
Tirsdag 22. juli 2008
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Fra og med januar måned blev metoden til indsamling af lyttertal for de danske radiostationer ændret radikalt. Hidtil havde Gallup anvendt dagsbogsundersøgelser. Men siden januar måles de landsdækkende kanaler med Radiometer-målinger, og de lokale stationer måles ved telefoninterviews. Resultatet for 1. halvår 2008 foreligger nu og det viser, at det ugentlige lyttertal til stort set alle lokale stationer er voldsomt meget større end ved dagbogsmålingerne. Med den nye målemetode har mange stationer næsten dobbelt så mange lyttere som ved den gamle metode.
Klart største lokale radiostation - målt i ugentligt lyttertal - er nordjyske Guld FM. Stationen, der dækker det meste af Region Nordjylland, er i løbet af en uge i kontakt med 210.000 lyttere. Det er væsentligt flere end målingerne viste sidste år, hvor det ugentlige lyttertal blev målt til 123-124.000.

Også nordjyske Hit FM klarer sig godt, og kommer ind på en flot 3. plads med 168.000 ugentlige lyttere. Tilsammen er Hit FM og Guld FM i kontakt med 277.000 lyttere på ugebasis.

På 2. pladsen ligger Skala FM der med 184.000 lyttere går noget mindre frem end andre stationer.

Både Radio ABC og Radio Alfa går også en del frem. Sammen med Solo FM (der som en af de meget få stationer IKKE går frem) når de tre kanaler med udgangspunkt i Randers nu 250.000 lyttere om ugen.

Særlig stor fremgang i forhold til dagbogstallene sidste år er der for de forskellige Voice-stationer. The Voice i Århus går således frem fra omkring 60.000 lyttere sidste år til nu 140.000, og både The Voice på Fyn og The Voice i Trekantsområdet noteres nu med dobbelt så mange lyttere som sidste år.

Ugentlig reach iflg. TNS Gallup Lokalradio Index for 1. halvår 2008. Tallene er baserede på 8.387 telefoninterviews. (I parentes ugentlig reach fra hhv. 2. halvår og 1. halvår 2007. Tallene er baserede på dagbogsundesøgelser).

Guld FM: 210.000 (124.000 - 123.000)
Skala FM: 184.000 (166.000 - 173.000)
Hit FM: 168.000 (124.000 - 126.000)
Radio Alfa: 167.000 (118.000 - 115.000)
Energy/NRJ: 162.000 (105.000 - 95.000)
Radio ABC: 159.000 (102.000 - 120.000)
The Voice Århus: 140.000 (57.000 - 63.000)
Radio SLR: 104.000 (60.000 - 78.000)
Radio Viborg Hit FM: 96.000 (62.000 - 72.000)
The Voice, Trekanten: 91.000 (38.000 - 48.000)
The Voice, Fyn: 88.000 (40.000 - 49.000)
The Voice, Nordjylland: 80.000 (36.000 - 45.000)
Radio Horsens: 79.000 (58.000 - 48.000)
Radio 3: 77.000 (41.000 - 42.000)
Radio 1 (tidl. Radio Silkeborg): 72.000 (41.000 - 42.000)
Viborg Guld FM: 70.000 (49.000 - 66.000)
Radio Mojn: 68.000 (48.000 - 47.000)
Radio Sydhavsøerne: 64.000 (53.000 - 51.000)
Radio Skive: 64.000 (34.000 - 40.000)
VLR Vejle: 64.000 (52.000 - 59.000)
Radio Globus: 62.000 (32.000 - 33.000)
Radio City*, Århus: 58.000 (48.000 - 55.000)
Midtjylland Hit FM: 51.000 (32.000 - 30.000)
Midtjylland Guld FM: 49.000 (40.000 - 43.000)
Globus Guld: 49.000 (43.000 - 34.000)
Radio Limfjord: 47.000 (32.000 - 35.000)
Radio ABC - Solo FM: 41.000 (30.000 - 47.000)
Radio City*, Fyn: 36.000 (34.000 - 27.000)
The Voice, Esbjerg: 36.000 (23.000 - 19.000)
Radio Horsens Classic: 35.000 (28.000 - 30.000)
Favorit FM**: 35.000
Silkeborg Guld: 35.000 (21.000 - 21.000)
Radio Køge: 33.000 (20.000 - 28.000)
VLR, Fredericia: 28.000 (28.000 - 25.000)
VLR, Kolding: 25.000 (12.000 - 10.000)
Radio City*, Nordjylland: 24.000 (31.000 - 19.000)
Limfjord Plus: 22.000 (20.000 - 18.000)
Radio City*, Trekanten: 18.000 (18.000 - 12.000)
Radio City*, Randers: 14.000 (15.000 - 12.000)
Mix FM: 13.000 (9.000 - 8.000)

Totaltal

The Voice + Radio City*, Fyn: 105.000
The Voice + Radio City*, Østjylland: 188.000
Hit FM + Guld FM: 277.000 (182.000 - 188.000)
Radio Viborg Hit FM + Viborg Guld FM: 120.000 (111.000 - 125.000)
Midtjyske Medier: 148.000 (109.000 - 135.000)
Midtjylland Hit FM + Midtjylland Guld FM: 69.000 (62.000 - 67.000)
Radio ABC + Radio Alfa + ABC Solo FM: 250.000 (202.000 - 205.000)
Radio Horsens + Horsens Classic: 86.000 (59.000 - 65.000)
RadioNet Hit FM: 273.000
RadioNet Guld FM: 283.000
RadioNet total: 394.000
Radio Globus + Globus Guld: 82.000 (64.000 - 54.000)
Radio 1 + Silkeborg Guld: 84.000 (49.000 - 55.000)
VLR Vejle + VLR Fredericia + VLR Kolding: 117.000 (111.000 - 86.000)
VLR total + The Voice Trekanten: 164.000 (n/a)

* = Tallene fra før 4. februar 2008 er for Radio 2.
** = Tallene før 2. maj er for Holstebro Hit FM og Holstebro Guld FM.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -