I 3. kvartal 2001 havde The Voice 12 % af al radiolytning i Århus og omegn, i 4. kvartal faldt andelen til 10 % og udviklingen er fortsat i 1. kvartal 2002, hvor The Voice opnår en markedsandel på 8 % i Århus. Dermed overhales The Voice af konkurrenten Radio 2, der i 2. kvartal 2002 får en share på 9 % i. Langt, langt større er dog fortsat DRs regionalradio – Østjyllands Radio – der med en markedsandel på 37 % er totalt dominerende i Danmarks næststørste by.
Gallup har for radionyt.com undersøgt, hvordan fordelingen af radiolytningen i Århus og dets nabokommuner så ud i 1. kvartal 2002.
DR’s samlede andel af radiolytningen i Århus området var i 4. kvartal 2001 helt oppe på 73.4 %. I 1. kvartal 2002 nærmer Århus sig igen landsgennemsnittet, idet DR opnår en samlet share i Århus området på 68.5 %. Tilbagegangen skyldes især at P3 har mistet rigtigt mange lyttere i Århus området; markedsandelen er faldet fra 27 til 20 %.
Som tidligere er det de kommercielle radiostationer fra nabobyerne der er populærest i Århus. Radio ABC, Radio Alfa, Radio Horsens, Radio 2, Radio Silkeborg og Radio Viborg har tilsammen 18.6 % af al radiolytning i Århus, mens de stationer (The Voice, Easy FM og Hinnerup), der sender fra Århus-egnen kun selv tilsammen har 9.8 % af den samlede radiolytning i Århus.
Det skal blive spændende at se, hvorledes situationen bliver i næste Gallup undersøgelse efter, at SBS gruppen har startet Pop FM i Århus.
Her er den samlede oversigt over markedsandele (shares) i Århus og omegnskommuner i 1. kvartal 2002. Tallene i parentes er de tilsvarende tal fra 4. kvartal 2001.
DR P4/Østjyllands Radio: 37 % (35 %) DR P3: 20 % (27 %) Radio 2: 9 % (7 %) The Voice: 8 % (10 %) DR P1: 7 % (7 %) DR P2/DR Klassisk: 5 % (4 %) Radio ABC: 4 % (4 %) Radio Alfa: 4 % (2 %) Easy FM: 1 % (1 %) Radio Silkeborg: 1 % (0 %) Nærradioerne i Hinnerup: 1 % (1 %) Radio Horsens: 1 % (1 %) |