Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


DR løb med priserne på Prix Radio
Mandag 4. oktober 2010
Af Stig Hartvig Nielsen
 
De priser der kunne vindes af DR - blev vundet af DR. Sådan gik det på Prix Radio lørdag aften i DGI Byen i København. Aftenens største vinder - med to ud af de 12 priser - blev medarbejderne fra DR Trekanten, DR Syd og DR Esbjerg med deres helt særlige markering 70-årsdagen for 9. april.


Her er en oversigt over vinderne af Prix Radio på Radiodays 2010 - inkl. motiveringerne for priserne.


”Årets radioreklame / regional eller lokal”: HK Sjælland produceret af Radioguru Palle Bo.

"Årets vinder er enkel og simpelt. Den involverer rigtige mennesker. Den er god på radiomediets præmisser. Den taler i ørenhøjde med lytterne, men i høj grad også til deres følelser - og så vinder i den grad troværdighed. Et udsædvanlig spot, umådeligt kreativt udtænkt og flot eksekveret."


”Årets radioreklame – landsdækkende”: Carlsberg, produceret af Produktionsselskab & Co i samarbejde med Det Danske Radiobureau.

"Årets vinder formår ved hjælp af simpel lyd at skabe nogle sjove og tydelige billeder af situationen. Der bliver ikke sagt så meget. Men tonefaldet, baggrundsmusikken og det talte skaber den helt rigtige stemning og budskabet bliver meget tydeligt. Spottet udnytter radiomediet til fulde og får lytterne til at høre efter, grine og føle med spottets karakterer."


”Årets promotion/event”: '9. april – 70 år efter' - produceret af P4 Syd, P4 Esbjerg og P4 Trekanten - Morten Theilmann-Jørgensen, Anette Johnsen og Jan Laursen

"Årets vinder har med engagement og stor indlevelse samt nytænkning vist, hvad mainstream radio også kan og ikke mindst skal bruges til. Her er der tale om at genskabe radio, som det bør og burde have været.

Det sker ikke så ofte, at man mærker hårene rejse sig på armen, når man lytter radio. Men det skete for de fleste lyttere i dette tilfælde. Og kan man skabe den oplevelse hjemme hos sine lyttere, så er man naturligvis nomineret til at have lavet årets bedste promotion/event."


”Årets promotion for program”: ANR 'Funkytown' produceret af Rene 'Shine' Thomsen

"Årets vinder lader indholdet fortælle historien om et program, der på helt fantastisk vis taler til følelser og fornemmelser hos alle sine lyttere. Det første kys, den første brandert, den første knallert – eller måske den første skilsmisse. Her er bevidst fravalgt de klassiske floskler om den bedste musik på den bedste station. Her har man bevidst ladet musikken forføre lytterne. Simpelt, flot og velproduceret. Den fest i den by, vil vi gerne med til."

Denne kategori var den eneste, hvor DR var i konkurrence med en kommerciel station - og ikke vandt.


”Årets dokumentar & feature” : 'Når fogeden banker på' - produceret af Anne Røgilds, DR P1

"Årets vinder giver et sjældent indblik i, hvad der sker når et helt almindeligt menneske kommer ud i en uoverskuelig situation. Vi er med bag de rørende scener og får et enestående indblik i menneskeskæbner i nutidens Danmark. Udsendelsen mestrer den fine balance med at fortælle en svær historie og samtidigt tage hensyn til begge hovedpersoner i skildringen. Udsendelsen er et strålende eksempel på medrivende dokumentar på højeste niveau – hvor den aktuelle skildring desværre er virkelighed for i tusindvis af danskere."


”Årets kommercielle radiostation”: The Voice

"Årets vinder har – som mange andre i branchen – været igennem store tilpasninger de seneste år. Sidst var der tale om et regulært blodbad hos årets vinder. Alle dømte med stor beklagelse stationen død og begravet – specielt fordi stationen siden starten, har været noget helt unikt i dansk radio. Men årets vinder formåede at tilpasse sig uden, at lytterne valgt den fra. Tværtimod gav modgangen årets vinder og medarbejdere ny energi og tro på fremtiden. Stationen har haft flot fremgang i 2010 og er stadig et stærkt radiobrand i Danmark, der blandt andet via unikke events, men også et unikt flow og en energi, der rammer direkte i målgruppen, holder dansk radios grand old lady frisk."


”Årets morgenshow”: 'Go’morgen P3' med Pia Rønn, Juilie Bundgaard, David Mandel, Henrik Poulsen og Kim Lykke Vester.

"Årets vinder har i det forløbne år gennemgået større ændringer på morgenkvisten. Det har givet et forandret flow og indhold – nogle taler om ny energi, hvor andre bare vil sige: ”tingene ses nu i et nyt perspektiv”. Som lytter fornemmer man, at man er i godt og sikkert selskab uden, at formen bliver stereotyp. Samtidig klædes lyttere på til at møde dagen. Der er alvor, god stemning og ikke mindst gode grin på et tidspunkt dagen, hvor mange slet ikke er vågne endnu. Det er årets vindere, der til stadighed formår at inspirere og provokere lytterne og dermed opfylde en af sine største forpligtelser som Danmarks største morgenvækkeur."

Det er dermed tredje år i træk, at P3s morgenflade hædres. I år - ligesom sidste år - for 'Årets Morgenshow', mens det i 2008 var som 'Årets Radioprogram'.


”Årets nyhed & aktualitet”: VM på P3 med Adam Duvå Hall, Tony Scott, Louise Dreisig i tæt samarbejde med DR Sportens reportere Andreas Kraul, Morten Hausborg og Henrik Liniger

"Årets vinder satte en nye standarder for, hvordan man lever nyheder og aktualitet i ekstrem høj kvalitet og i et uhørt tempo – alt sammen leveret med et nærvær, overskud og med et varmt samspil mellem værterne, så det aldrig blev internt eller overfladisk. Selvom om udsendelserne bygger på en årelang tradition for kombinere flere fagligheder indenfor radiomediet, formåede årets vinder at gå rent ind hos lytterne og sætte daglige lytterrekorder."


”Årets public service”: '9. april – 70 år efter' - produceret af P4 Syd, P4 Esbjerg og P4 Trekanten - Morten Theilmann-Jørgensen, Anette Johnsen og Jan Laursen.

"Public Service er bl.a. at give borgerne/lytterne en fælles erindring om fortiden, en fælles forståelse af nutiden og et fælles håb om fremtiden. Vinderen har med stor indlevelse og radiofonisk kreativitet videreformidlet historien til kommende generationer. Der er tale om historieformidling i høj klasse. Ren Public Service. Høj kvalitet. Og stor grad af nytænkning. En uovervindelig vinder!"


Årets stjerneskud: Peter 'Snebolden' Falktoft fra P3

"Årets vinder besidder en sjælden energi, en uhørt selvtillid der omsættes i et sprog, der virkeligt har ramt lytterne. Kærligheden strømmer ind via alt fra SMS over sociale medier, når årets stjerneskud er bag mikrofonen. Mange kollegaer har mærket alderen og radiotaburetten brænde, da vinderen kom ind i deres liv. Ærede medlemmer af radiobranchen – hold øje med ham. Han er kun lige begyndt – og så er han måske samtidigt det mest velklædte radiotalent i Danmark nogensinde."

Peter Falktoft er 25 år og praktikant på P3. Han fik prisen som 'Årets Stjerneskud' for sine finurlige reportager på P3 og for programmerne 'Saint Tropez på P3'.



De nominerede kan ses her: http://www.radionyt.dk/artikel/default.asp?id=17914







Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -