En reklamekampagne på DR TV og i DR Radio målrettet mod kvinder på 30-40 år har betydet, at hitmusik-kanalen DR Hit har fået mange flere lyttere.
Det er lykkedes DR at erobre markedsandele til DR Hit, der udsendes på DAB og på nettet.
DR har i den seneste måned kørt en sommerkampagne på DR TV og i DR Radio for "stationen med musik, man kan synge med på og danse til."
Hvor DR Hit ved kampagnestarten i uge 26 var på 10. pladsen over de største radiostationer målt i share (markedsandel af al radiolytning), var den i sidste uge nummer 7 med en share på 1.4 pct.
Og hvor DR Hit for en måned siden kunne mønstre 164.000 lyttere pr. uge, nåede kanalen i sidste uge op på 248.000.
I kampagnen for DR Hit følger man nogle veninder, der konkurrerer om, hvem der bedst kan en sangtekst, og at kampagnen har været rettet mod kvinder mellem 30 og 40 år, er bestemt ikke en tilfældighed, forklarer markedsføringsredaktør Nanna Bernth fra DR Markedsføring.
"Det er ikke nogen hemmelighed, at DAB-radioer i flere år især har været noget, der har interesseret mænd. Og med kampagnen har vi også gerne villet gøre kvinder opmærksomme på den digitale radios tilbud og hive dem over på DAB. Det er lidt en udfordring både at få lyttere over på en anden kanal og på et andet medie. Men det ser ud til, at det er lykkedes," siger hun.
Hvor en kvindelig lytter til DR Hit før kampagnen i gennemsnit tilbragte 80 minutter på kanalen om dagen, har tallet været 94 minutter i ugerne 27-30, hvor lyttere og seere har været udsat for reklamekampagnen i DR's sendeflade. Mændene, der lytter til kanalen, tilbringer uforandret 64 minutter på kanalen dagligt.
Foto: DR |