Efter flere dårlige lyttermålinger, der på det seneste har sendt Capital FM ned på en 3. plads i London, skal Storbritanniens næstældste kommercielle radiostation relanceres. Planerne er nu blevet offentliggjort ovenpå flere ugers spekulationer.
En af de mere dramatiske ændringer er en politik om kun 2 reklamespots i træk. I praksis betyder det en halvering af antallet af reklamer i løbet af en dag. Ændringerne finder sted den 12. december, og forventes at kunne aflæses straks i lyttertallene. Kritik fra lytterne er gået på for meget "støj" i æteren, hvor de lange reklamebreaks nævnes sammen med studieværter, der "snakker uden at sige noget".
Den 3. januar 2006 relanceres Capital FM - og vender tilbage til det oprindelig onair-navn: Capital Radio. Capital Radio får en hel ny musikprofil, ny on-air branding, flere nye features og ny programmer. Det forventes at morgenshowet med Johnny Vaughan fortsætter, men ud over ham kan ingen vide sig sikre.
Fusionen mellem Capital og GWR Radiogroup (http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=11787) har ikke indtjeningsmæssigt været den store succes. Det nye selskab, GCap, har for nylig offentliggjort halvårsregnskabet, der viser en nedgang i omsætningen på 11% og en nedgang i overskuddet på 27%. Dette sammenholdt med dårlige lyttertal har fået organisationen til at tage disse drastiske skridt.
Desuden er det meningen at AM-stationen Capital Gold skal fusioneres med digital-kanalen Capital Life. Rygterne om, at Capital Gold forlader AM i 2007, nævnes der intet om i de nye planer for selskabet. Man nævner imidlertid at kombinationen skal være en national radiokanal, hvor Capital Gold har været London's oldies station.
GCap ejer et stort antal radiostationer i Storbrittanien, hvoraf flere skal sælges og andre rebrandes. Følgende stationer skal afhændes: MFM, The Buzz, Coast FM, Champion FM, Gemini FM, Plymouth Sound, Orchard FM og Lantern FM.
|