NRK, Norkring og den kommercielle radiokanal P4 optrapper nu arbejdet med at overbevise den norske befolkning om at de skal købe en DAB-radio. De tre parter er gået sammen om at en ny forening, der skal få gang i DAB-salget.
"Vi må blive bedre til at fortælle om indholdet som FM-lytterne går glip af," udtaler projektleder Live Kaldestad.
Det er nu 13 år siden, at den første DAB-radiokanal gik i luften i Norge og for blot to dage siden - tirsdag - åbnede Norges 16. digitale radiokanal, NRK Altid Jazz.
Alligevel er det kun 13 pct. af den norske befolkning, der har adgang til at lytte DAB-radio, skriver norske Kampanje.
Den nye DAB-forening, der hedder Digitalradio Norge, vil først og fremmest satse markedsføringen på ét hovedbudskab, der handler om indholdet - og ikke på lydkvaliteten. Hidtil har der været alt for meget fokus på det tekniske. Nu skal der snakkes indhold og ikke teknologi.
Live Kaldestad konstaterer, at der fortsat sælges rigtigt mange FM-radioer i Norge, og fortsætter: "Vi må oplære folket til at vælge digitalradio når de skal bytte."
Det er kun NRK og den landsdækkende kommercielle radiokanal P4, der sender DAB i Norge. Radio Norge og lokalradioerne gør ikke. |