Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Flere landsdækkende radiostationer næppe realistisk
Tirsdag 8. april 2008
Af Karsten Jensen
 
Førend kulturminister Brian Mikkelsens vision om at give danskerne flere landsdækkende radiostationer, kræves det, at annoncemarkedet vokser fra ca. 200-300 millioner kroner til ca. 800 millioner kroner. Ellers vil der ikke være økonomi for stationerne.
I forbindelse med medieaftalen 2005 blev en replanlægning besluttet. Men en replanlægning er ikke nok. Ulrik Falkner Tagesen, administrerende direktør i mediebureauet Mediacom, siger til Business.dk:

”Der skal mere end en replanlægning til, hvis reklamemarkedet for radioerne skal blive tre gange så stort i Danmark. Det vil nok også kræve et lille mirakel. Det danske marked er meget lavt i international sammenhæng, og jeg tror, det kan blive større, men ikke tre gange så stort.”

Vurderingen understøttes af en rapport, udarbejdet for Kulturministeriet af Capacent. Rapporten konkluderer:

”Analysen peger på, at den samlede omkostningsbase i alle fire scenarioer (for replanlægning. red) overstiger den nuværende omsætning på radioreklamemarkedet, og at markedet alene vil være bæredygtigt, såfremt markedet udvikles betydeligt. Samtidig peger analysen på, at det er tvivlsomt, hvorvidt markedet vil kunne udvikles i tilstrækkelig grad til at kunne dække den samlede omkostningsbase.”



Tiden løbet fra radiomediet

Ulrik Falkner Tagesen, administrerende direktør i mediebureauet Mediacom, siger endvidere til Business.dk:

”FM er jo en teknologi, der fungerer lige nu. Men der sker så meget på rigtig mange teknologier, som er digitale. Her tænker jeg ikke så meget på DAB-radioer, men på internettet og wireless access og de muligheder, der ligger her. Hvis tilbagebetalingshorisonten er alt for lang for de investeringer, kommerciel radio kræver, er der bare nogle teknologier, der overhaler inden om. Replanlægningen skulle nok være sket for fem år siden.”



En anden vigtig faktor for de kommercielle kanalers succesrate er antallet af kanaler. DR, der står for ca. 70 pct. af al radiolytning i Danmark, besidder et FM netværk bestående af P1, P2, P3, P4, en række regionale og lokale afdelinger foruden en række DAB- og internetnetbaserede radiostationer. Hovedparten af de danske kommercielle radiostationer opererer med et til to formater på det samme marked. Radio 100 FM slår til lyd for, at det bliver muligt at eje mere end én station:

”Jeg tror, det vil være en klar fordel for alle, hvis vi har tilladelse til at eje mere end én kanal. Det giver mulighed for en utrolig stor synergi med flere kanaler, hvor vi kan tilbyde forskellige produkter på hver kanal, lige som DR gør med så stor succes,” siger Jim Receveuer, direktør for Radio 100 FM, der som bekendt har ambitioner om at nå ud til hele Danmark.

Læs mere:
http://www.business.dk/article/20080407/medier/704070020/



Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -