Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Er radioen en sofa, en spisestol eller en bogreol?
Onsdag 13. juni 2007
 
UGENS KLUMME: Den engelske medieforsker Jo Tacchi har karakteriseret radioen som værende ”allestedsnærværende på den stille måde og den er usynlig.....Radioen er blevet naturaliseret.” Siger hun og med naturalisering kan man sige, at radioen er blevet et møbel – en naturlig del af enhver husstand. Det ved vi, for alle hjem har et eller flere radioapparater og danskerne hører mere radio end de nogen sinde har gjort før i historisk tid.
Vi ved også, at radioen er det, en anden engelsk medieforsker, Andrew Crisell, kalder det sekundære medie: forstået på den måde, at vi kan lave en masse andre ting samtidig med at vi har radioen tændt i vores hjem, på vores arbejde eller i vores bil.

Og hvad er det så lige, der sker, når radioen er tændt og der kommer lyde ud af den? Vi lytter i en eller anden grad. Der er nemlig stor forskel på radiolytning. Nogle lytter – hører efter, hele tiden. De koncentrerer sig om det program eller den kanal de er tunet ind på og suger til sig af det indhold, der præsenteres.

Andre hører radio. De registrerer, at der kommer noget ud. For dem kan det dybest set være ligegyldigt hvad der kommer ud: det kan være musik, værter der snakker eller et eller andet interview.

Deres lytteadfærd er sporadisk og de ”vågner” kun op, når der kommer nogle signaler, som kræver deres opmærksomhed. Det kan være en nyhedsjingle, en præsentation af et specifikt program eller noget musik, som de særlig godt kan lide.

Det er denne uhomogene gruppe af mennesker, som i daglige tale kaldes lytterne. Det er dem der registreres som en radiostations fundament, økonomiske grundlag. Og det er denne komplekse sammenhæng, som gør, at det er svært at producere radio, som tiltrækker lyttere.

I gamle dage var der en vits, som fortalte, at Hr. Jensen væltede transistorrradioen ned fra køkkenbordet en morgen og så opdagede han, at der var andet i radioen, end det han havde haft tunet ind på i årevis. Vitsen gik på, at så blev Hr. Jensen P1-lytter, for han opdagede, at der var noget med indhold og ikke bare musik.

Nu om dage vælter man ikke transistoren. Ok, den findes vel rundt omkring, men hvis den falder på gulvet hopper den ikke over på en anden kanal, den går i stykker.

Lytterne er blevet selektive. De vælger selv, men når de har valgt – og det er måske for mange år siden – så bliver de hængende. Derfor har nye kanaler og nye tilbud det svært. Radiolyttere er stokkonservative og på en eller anden ubevidst måde trofaste og loyale overfor den kanal de nu en gang har vænnet sig til.

Vi ved alle helt præcis, hvor fjernebetjeningen til vores tv er. Den er en integreret del af sofabordet, men mange har end ikke en radio med fjernbetjening og jeg vil hævde, at hvis de har det, skal de lede efter den, hvis nogen spørger om de ikke kan skifte kanal.

Det er den naturaliserede radio. Det er det medie, som jeg godt vil vove at sammenligne med en sofa, en spisestol eller en bogreol. Det er noget vi allesammen har i vores hjem. De er en naturlige dele af vores hjem – ligesom radioen.

Og de færreste af os vil undvære sofaen, spisestolene eller bogreolen. Det ved vi, for vi bruger dem hver eneste dag. Fuldstændig ligesom radioen. Flere timer om dagen er den tændt og der kommer musik, tale og lyde ud af den.

Jeg synes at disse kendsgerninger forpligter. Jeg synes det er vigtigt, at alle mennesker der udbyder, producerer eller har deres virke i radiomediet skal tage det alvorligt, at de har med verdens mest udbredte og mest naturaliserede/integrerede medie at gøre.

Derfor har radioens folk også en forpligtelse til at tage mediet og ikke mindst lytterne alvorligt.

Derfor er det ikke ligegyldigt hvad radioværter siger i morgenprogrammerne og gør sig lystige på bekostning af f.eks. danske soldater i krig. (Timm Vladimir, TV 2 Radio forleden). Det er hellert ikke ligegyldigt, at radioværter gør nar af minoriteter og andre grupper af samfundet, som ikke nødvendigvis er reelle i værtens bevidsthed.

Med andre ord: mere seriøsitet og loyalitet overfor mediet og lytterne. Vi er nogle derude, som faktisk hører efter og ikke altid gør det 100 procent og slipper værterne afsted med halve og hele sandheder i underholdningens navn underminerer det mediets troværdighed.

Etik og god opførsel er måske ikke en del af en lang række radioværters hverdag og deres privatliv, men det bør være det, når de får fri adgang til mikrofonen og dermed ryger direkte ind som naturaliserede dele af vores hjem.

Med min baggrund på Danmarks Journalisthøjskole er jeg naturligvis særlig opmærksom på de ting, som underminerer mediernes troværdighed. Jeg gør meget ud af, at mine studerende tager etikken og moralen med på job. Journalister lyver ikke og bruger ikke andres ulykkelige situation til underholdning. Hvis de gør er de ikke journalister.

Det er klart, at ikke alle, der har adgang til mikrofonerne på danske radiostationer er journalister. Sådan er det, der skal være plads til alle lige fra amatører over dedikerede lokalradiomedarbejdere til morgenværter på landsdækkende kanaler. Men fælles for dem må være en grundliggende moral, som gør, at radiomediet ikke lider overlast i folks opfattelse af troværdigheden.

- altså jeg skal kunne stole på min sofa, min spisestol og min bodreol, ikke?

- - -

Radionyt.com har fire faste klumme-skribenter:

Thorkild Ellerbæk:
- Født 1947. Lektor i radiojournalistik på Danmarks Journalisthøjskole. Ekstern lektor på Institut for Medievidenskab, Århus Universitet.
- Har bl.a. skrevet 'Radiobogen' - en grundbog i radiojournalistik og er chefredaktør på http://www.djh.dk/nyhederne

Jesper Sehested Lund:
- 1995-2003: Adm. direktør for SBS i Danmark. Stod bl.a. i spidsen for lanceringen af TvDanmark 1 og 2 (i dag Kanal 4 og 5), adm. direktør for Nordisk Radio Reklame A/S (The Voice og Radio 2)
- 2003-2007: Arbejdende bestyrelsesformand for Talpa Radio Danmark (Radio 100FM + Radio 100 Soft) og Det Danske Radiobureau.
- Driver i dag eget forlag i JSL PUBLICATIONS, som udgiver livsstilsmagasinet VI MED HUND. Er derudover bestyrelsesformand for FastTV A/S, som leverer TV via højhastighedsbredbånd

Gitte Thomsen
- Siden januar 1999 sekretariatsleder for Sammenslutningen af Lokale Radio- og TV-stationer, SLRTV. Fra 2005 også for Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML.
- Uddannet erhvervsproglig bachelor i engelsk og tysk, Aalborg Universitetscenter 1997. Fortid som befaren matros i den danske handelsflåde, samt rejsesekretær i Sømændenes Forbund.
- Pt. næstformand i Danmarks Kommunistiske Parti, DKP.

Ole Søndergaard:
- Cand. jur. og HD(R). Direktør for Radio ABC gruppen med Radio ABC, Radio Alfa og Solo FM i Randers (dækker Kronjylland/Djursland), Radio Skive, Radio Alfa Skive samt Radio Mojn og Mix FM i Sønderjylland. Desuden ugeaviserne 'Din Avis' i Randers og 'Gudenå Bladet' i Langå.
- Direktør for Radio ABC i 1999. Forud bankkarriere i Jyske Bank, bl.a. udstationeret 3½ år i Jyske Bank, Spanien.
- Var med i opstartsfasen i 1988 til den radiostation, som han i dag er direktør for. Han er ligeledes medejer af og sidder i bestyrelsen for moderselskabet, Radio ABC Holding.
- Næstformand i Randers Regnskovs Ejendomsfond og bestyrelsesmedlem i 'Radioerne – Publicistiske radio- og tv-stationer'.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -