De Bergske Blade er på vej ind i radiobranchen. Selskabet ligger i forhandlinger om at købe NVR og har lagt billet ind på en ny radiosendetilladelse i Ringkøbing. Dermed tilslutter De Bergske Blade sig til den række af aviser, der er gået ind i radiobranchen - bl.a. og ikke mindst Nordjyske Stiftstidende, JydskeVestkysten, Fyens Stiftstidende og Sjællandske Dagblade. Avisbranchen er trængt og vil ind på radiomarkedet, der er i vækst.
Nordjyske Stiftstidende var en af de første avisgrupper, der gik ind på radiomarkedet med fuld styrke - og som stadig hænger ved i dag - på trods af store underskud på radiodriften. Nordjyske ejer udover ANR-stationerne også Radio Viborg - og sammen med Herning Folkeblad driver de Midtjylland Hit FM og Midtjylland Guld FM i Herning.
Jyske-Vestkysten har opnået kontrol over Radio Skala i Kolding og er på vej ind i flere lokale markeder i avisens dækningsområde. Fyens Stiftstidende har købt sig ind i Radio 3 på Fyn. Sjællandske Dagblade har købt SLR i Slagelse og Radio Næstved. For blot at nævne nogle aktuelle eksempler.
”Formålet er at forblive dominerende i lokalområdet", siger medieforsker Anker Brink Lund fra Syddansk Universitet. "Tidligere har dagbladene opkøbt områdets distriktsaviser, nu er turen kommet til radiostationerne. Aviserne lever af annoncer og ved at kontrollere et lokalt reklamemarked står lokalaviserne stærkere i konkurrencen”, forklarer han til DR Radio Midt og Vest i dag.
I USA har mediekoncerner længe udnyttet den synergieffekt, der er i at kontrollere flere medier. Amerikanske aviser og radioer var også hurtig til midt i 90’erne at hoppe på internettet med store internetportaler, hvor man for alvor kunne servicere selv meget små lokale markeder med annoncer og betalte servicemeddelelser. |