Mens der er masser af fladskærme, højttalere, mp3-afspillere og mobiltelefoner på årets store elektronikmesse IFA i Berlin, er det svært at finde en DAB-radio, skriver Politiken i dag. Kun hvis man kigger virkeligt godt efter, kan man få øje på nogle få DAB-radioer hos nogle af de små producenter af radioudstyr - bl.a. Tivoli Audio. Men projektmanager fra Tivoli Audio, Martin Koch, erkender at der ikke er så meget gang i DAB. "Det er faktisk kun vores danske distributør, der sælger noget af det". Sker der ikke en ændring i løbet af de næste to eller tre år, vil Tivoli Audio helt holde op med at lave DAB-radioer.
DR mener, at det går godt med DAB i Danmark - men DAB-teknologien har ikke vundet indpas i resten af verden. Ikke engang i Europa, hvor standarden ellers er udviklet, skriver Politiken videre og hæfter sig ved, at DAB snarere står for "Dead And Burried" (død og begravet) - end for 'Digital Audio Broadcast'
Avisen peger på, at der ikke er mange der bruger DAB i Tyskland. At både Frankrig, Finland og Sverige har valgt DAB fra.
Det er kun i Danmark og England, at DAB kan betegnes som en succes. Men DR’s Paul Samsøe er klar over at DAB ikke er en teknologi, der har væltet verden på samme måde, som dvd’en gjorde det på tv-området.
"Men der er intet alternativ til DAB. Det er der måske om fem år", siger Samsøe videre til Politiken, og forklarer på avisens spørgsmål om DAB-radioerne så skal skiftes ud om fem år:
"Ja, ligesom du også skal have nyt fjernsyn og ny mobiltelefon. Lige nu og her er DAB det eneste, der virker, og det er det eneste, der virker i de næste to-tre år. Og det der med at vente på nye teknologier, der måske kommer, ja, så kommer man sgu til at vente længe".
I Danmark vil DAB-sendenettet, når det bliver fuldt udbygget, løbe op i 90 millioner kroner. |