Sky Radio har sat kursen mod et kæmpeunderskud, som i værste fald kan løbe op i et trecifret millionbeløb i 2004. Det er Mediaedge:cia, der for Børsen har beregnet, at Sky Radio med de nuværende lyttertal - og under forudsætning af 8 minutters reklamer i timen - højst kan sælge reklamer for 75 mio. kr. om året. Sky selv mener, at potentialet er 200 mio. kr.
Hvis det lykkes Sky Radio at fylde hele reklametiden på 8 minutter i timen, skal der alligevel trækkes barteraftaler fra og der skal korrigeres for sæsonudsving, så i heldigste fald, mener Mediaedge:cia at Sky vil kunne hente 60-70 mio. kr. i årlige reklameindtægter.
Sky Radios årlige omkostninger vurderes til at være på omkring 150 mio. kr. inkl. den årlige koncessionsafgift på 54 mio. kr., lønninger til ca. 40 ansatte, en stor markedsføring og et højt vederlag til KODA og Gramex. Børsen nævner ikke sendeomkostningerne til Broadcast Service Danmark, så det er ikke klart om disse udgifter også er medregnet.
Dermed er der udsigt til, at Sky Radio nærmer sig et underskud på 100 mio. kr. i 2004.
Regnestykket er baseret på radioreklamepriserne lige nu, og de er endda faldende - i øvrigt anført af Sky Radio.
Commercial director Mads Bredal, Sky Radio, erkender overfor Børsen, at det bliver svært at få øje på et egentligt gennembrud før 2005 - før annoncørernes reklamebudgetter for næste år skal diskuteres. Langt hovedparten af reklameomsætningen låses fast i 4. og 1. kvartal.
Men Bredal afviser beregningerne fra Mediaedge:cia: "Det holdt stik, hvis vi går tilbage til november-december, men vores potentialevurdering ligger på mere end 200 mio. kr. totalt set", siger Bredal til avisen og begrunder det blandt andet med, at Sky Radio er begyndt at særplacere i forhold til specifikke målgrupper. |