Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Suzanne Moll er helt forkert på den
Onsdag 4. juli 2007
Af Stig Hartvig Nielsen
 
KOMMENTAR: TV 2 Radios programchef Suzanne Moll sætter i dag spørgsmålstegn ved Gallups lyttertal og kommer med udtalelser, der afslører manglende kendskab til radio og lyttertal, og som bedst kan beskrives som dybt pinlige. Bl.a. siger Moll, at lyttertallene falder i sommerperioden som forklaring på, at TV 2 Radio har mistet 131.000 lyttere. Men det er i forårsmåneden maj, at TV 2 Radio har mistet de mange lyttere - og den samlede radiolytning gik frem i maj måned i forhold til april - op fra 4.341.000 til 4.429.000 ugentlige lyttere. Og så er det i øvrigt lodret forkert, at lyttertallet falder om sommeren.
Mens forbruget af de fleste andre medier - ikke mindst tv - falder meget om sommeren, så ser det helt anderledes ud for radio. Antallet af lyttere falder IKKE, og de lytter kun en anelse mindre radio om sommeren end på andre tider af året. Det er således direkte forkert, når Suzanne Moll i dag til Nyhedsavisen udtaler: "Alle, der kender noget til radio, ved, at i sommersæsonen falder lyttertallene".

En gennemgang af Gallup Radio Index for 2006 afslører, at det samtale gennemsnitlige antal ugentlige radiolyttere fordeler sig således:
- Vinter: 4.423.000
- Forår: 4.397.000
- Sommer: 4.409.000
- Efterår: 4.403.000

Det fremgår altså, at der om foråret og efteråret er en lille smule færre danskere der lytter radio. Der sker IKKE noget fald i lyttertallet om sommeren.

Der sker til gengæld et lille fald i, hvor meget radio, der lyttes om sommeren. Her er den gennemsnitlige daglige lyttetid.
- Vinter: 187 minutter
- Forår: 183 minutter
- Sommer: 173 minutter
- Efterår: 176 minutter

Suzanne Moll siger også, at alle, der kender noget til radio, ved at man ikke kan læse noget ud af én måneds lyttertal. "At se på tallene måned til måned er useriøst. Man kan ikke bruge månedstal til noget," påstår programchefen. En bemærkelsesværdig udtalelse, når Gallups månedstal immervæk er baseret på omkring 1.800 dagbøger. Det er logisk at kvartalstal er mere valide, men for landsdækkende stationer som DR, Radio 100FM og TV 2 Radio, er månedstalene ganske troværdige.

Endeligt kan Suzanne Moll komme med den interesante oplysning, at "alle andre nylancerede kanaler dykker i anden måned. Vi har fået dykket i fjerde måned".

Det er heller ikke korrekt. TV 2 Radio kan jo sammenlignes med Sky Radio og Radio 100FM. Begge disse kanaler havde pænt stigende lyttertal i deres måned to. Sky Radio gik fra 940.000 til 1.095.000 ugentlige lyttere. Radio 100FM gik op fra 494.000 til 682.000 ugentlige lyttere.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -