Hidtil har regeringens public service aftale med DR været holdt i store, generelle vendinger for DRs samlede virksomhed, men kommer viceadm. direktør for Sky Radio, Kasper Krüger i Folketinget, vil han arbejde for, at der kommer en beskrivelse af de enkelte kanaler i public service kontrakten. Formålet er at få præciseret og indsnævret den ramme, DRs public service virksomhed udfolder sig under.
Kasper Krüger opstiller for 3. gang til Folketinget for Venstre og det sker i Østre Storkreds i København. Sidste gang var Krüger meget tæt på at opnå valg, men denne gang er udsigten ikke så god, erfarer radionyt.com. Krüger har denne gang nemlig konkurrence om de to Venstre-mandater kredsen ventes at give, fra kendte navne som Inge Dahl-Sørensen og Søren Pind.
Skulle Kasper Krüger blive valgt, kan det iflg. Børsen i dag betyde, at Krüger får stor indflydelse på regeringens mediepolitik. Avisen venter nemlig, at Venstres nuværende mediepolitiske ordfører, Jens Rohde, bliver udpeget til minister efter valget.
Til Børsen siger Krüger, at udgangspunktet for DR må være, at DR ikke skal bruge licensmidler på ting, som seerne og lytterne kan få gratis på de kommercielle kanaler. Men Krüger vil ikke gøre DR til en nichekanal. Han siger: "Der skal være en skarpere adskillelse mellem, hvad staten skal beskæftige sig med, og hvad man skal overlade til markedet" og videre, at DR må væk fra den nuværende tendens, hvor høje seer- og lyttertal er blevet et mål i sig selv. DRs ambition skal i stedet være, at sende så mange kvalitetsudsendelser som muligt.
I branchekredse forlyder det, at Kasper Krüger enten er eller er på vej til at blive fyret fra Sky Radio, men i Børsens omtale i dag anføres, at Krüger vil beholde sit dagjob som næstkommanderende hos Sky Radio, hvis han bliver valgt til Folketinget.
Så vidt radionyt.com erfarer har Kasper Krüger fra i dag indrykket personlige valg-reklamer på The Voice og Sky Radio. Reklamespottet er baseret på de gamle Tommy Seebach-producerede Uptown-jingler med ny tekst. |