Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Trofaste lyttere bruger mere tid på DR
Tirsdag 2. november 2004
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Selv om mange radiolyttere har fundet frem til de nye private kanaler, er de stadig trofaste over for DR. Det viser det seneste kvartals lyttertal fra Gallup. Af de mere end tre timer hver dansker bruger på radio om dagen, går de to til én af DRs kanaler. DRs radiodirektør, Leif Lønsmann, glæder sig over, at der i danskernes stramme tidsbudget er plads til både public service og reklameradio.
Mens den samlede radiolytning er svagt vigende i disse år, kan DR imidlertid notere, at lyttetiden til de enkelte DR-kanaler er stigende. Lytterne på P1, P2, P3 og P4 bruger i dag alle mellem godt en halv og en hel time mere på deres foretrukne kanal om ugen, end de gjorde for tre år siden.

Leif Lønsmann siger i en kommentar: "Det er fint, at danskerne har fået mere radio at vælge imellem. Men det er godt, at DRs monopol ikke blot er blevet erstattet af et kommercielt radiomonopol. Det er især dejligt at se, at også noget så ikke-kommercielt som P1 og P2 stadig kan tiltrække millioner af radiolyttere, og at danskerne dermed både får og bruger mere DR-radio for licensen. Samtidig viser vore løbende tilfredshedsmålinger, at danskerne generelt er blevet mere tilfredse med den radio, de får for licensen".

Lyttertallene viser, at det kun er hver 25. dansker over 12 år, der slet ikke hører radio i løbet af en uge. Danskerne bruger generelt mest tid på at lytte til radio om morgenen fra klokken 6.00-9.00 og om formiddagen fra 9.00-12.00. Det er også på dette tidspunkt, at flest lyttere er inde på kanalerne - i hvert fald når det gælder de musikbårne radiokanaler. Lytningen på P1 er derimod mere jævnt fordelt over dagtimerne.

De 10 radiokanaler med flest ugentlige lyttere i september 2004 iflg. Gallup. Tallene i parentes er fra august 2004:

1. P4: 2.314.000 (2.335.000)
2. P3: 1.987.000 (2.129.000)
3. Sky Radio: 1.079.000 (1.128.000)
4. P1: 833.000 (818.000)
5. The Voice: 808.000 (667.000)
6. Radio 100FM: 763.000 (759.000)
7. P2: 471.000 (483.000)
8. Radio 2: 324.000 (393.000)
9. DR Klassisk: 259.000 (261.000)
10. Pop FM: 221.000 (245.000)



Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -