Det nye forslag til ændring af radio- og fjernsynsloven vil betyde dårligere tider for lokale nyheder, lokale reklamer og lokale studieværter og dermed forringe vilkårene for de lokale kommercielle radiostationer – til fordel for netværksradioer fra København. Det mener Radio ABC i Randers, der i et høringssvar til Kulturministeriet advarer mod den påtænkte kraftige centrali- sering af tilladelsesudstedelsen kombineret med udbudsrunder.
”Vi har stor forståelse for, at der sker en professionalisering af de lokale nævn, der i mindre nævn har haft svingende sekretariatsbistand pga. for få sager. Løsningen er dog ikke at samle arbejdet i Det Centrale Nævn, men i stedet at opretholde et lokalt organ, der udsteder sendetilladelser”, skriver Radio ABC i sit høringssvar. Fordelen ved lokale organer, er iflg. ABC dels at fordelingen af sendetilladelser fortsat baseres på kendskab til lokale forhold – ”den folkelige forankring i de lokale organer bibeholdes” - og dels at det sunde danske princip om en ankeinstans opretholdes.
Endvidere lægger Radio ABC vægt på, at eksisterende lokalradioer bibeholder deres nuværende sendetilladelser i mindst fire år efter overgangen til en ny struktur. ABC peger på, at der er over 250 ansatte i den kommercielle lokalradiobranche uden for København - og at der derfor skal sikres en rimelig overgangsordning for hele branchen.
I en kommende permanent ordning må der videre sikres, at eksisterende sendetilladelsesindehavere, der lever op til nogle opstillede objektive kriterier, automatisk får forlænget sendetilladelsen.
I den mediepolitiske tillægsaftale fokuseres på, at der skal være 30 naturlige dækningsområder for kommerciel lokalradio. ABC nævner, at det ikke er dækkende for situationen i dag, og at der snarere er behov for 45 områder.
Men ABC peger også på et andet afgørende element. Hvis man fortsat ønsker et kommerciel lokalt radioudbud, er det iflg. ABC ”altafgørende at bibeholde den nuværende struktur med multi-formatsystem” – altså situationer, hvor en radiostation sender to eller flere forskellige formater til samme område. Radio ABC advarer mod, at der skal ske betaling for sendetilladelser i de lokale områder – og tilføjer: ”Det er dyrt at lave lokalt indhold, og det vil til enhver tid være billigere alene at lave central netværksradio fra København med et landsdækkende varemærke. En betaling vil således gå fra pengene til lokalt indhold”.
|