Radiodays Europe, der er udviklet af Christian Kjeldsen i DR Medier, er allerede nu klar med de første programpunkter for næste års konference, der afvikles for kun anden gang i København den 16.-18. marts 2011. DRs talentudvikling og nyhedsformidling kommer på den internationale agenda, der indeholder godt 30 sessions med flere end 60 oplægsholdere fra over 30 lande på 5 kontinenter.
"Radiodays Europe er en enestående mulighed for at møde alle de vigtige spillere indenfor primært europæisk, men også international radio. Formålet er at lave en arena, hvor man kan lade sig inspirere, hente ny energi og kreativitet ved at dele ideer og best practice samt ved at drøfte de strategiske udfordringer, radio står overfor i en verden, hvor teknologierne udvikler sig afsindigt hurtigt. Og alt det samtidigt med, at der også skal skabes et kommercielt fundament for at drive radio i konkurrence til public service," fortæller kanalchef Ole Mølgaard fra DR Medier. Han er formand for den internationale bestyrelse i Radiodays Europe.
Holdet bag Ryan Secrest til København
Radiodays Europe skal adskille sig markant fra den danske Radiodays, der lever i bedste velgående og afvikles hvert år i oktober. To forskellige konferencer med to forskellige identiteter, skriver Radiodays Europe i en pressemeddelelse.
"Forskellen på de to er, at Radiodays Europe henvender sig til chefniveau fra redaktører og opefter i organisationerne og har en mere forsknings og strategisk tilgang til indholdet og ikke mindst et internationalt snit, hvorimod de lokale Radiodays mere sigter imod alle lag i organisationen og et forum, hvor lokale forhold præger indholdet," fortæller Christian Kjeldsen, der er ansvarlig for Radiodays Europe.
Og nogle af dem, der skal drysse stjernedrys over konferencen er holdet bag en af de mest bemærkelsesværdige mediestjerner i USA: Ryan Seacrest.
"Hans executive producer Dennis Clark, giver et indblik i, hvordan han har styret Seacrest fra lokal til national stjerne på amerikansk radio og tv. Hans morgenshow går sin sejrsgang i USA sammen med hans TOP 40 og meget andet. Og en af dem, der sender hans program er Sharon Dastur, der er en af USA's mest indflydelsesrige programdirektører og har sæde i Z100/Clear Channel Radio i New York. Og den sidste vinkel bliver personen, der står bag hele imaging delen på Ryan Secrest nemlig Kelly Kelly Kelly, der giver råd og dåd indenfor det hotteste indenfor imaging og production set fra hendes stol på Kiss FM i Los Angeles," fortæller Christian Kjeldsen.
Bredt og spændende program
Dean Cappello, der er chef for PBS-stationen WNYC i New York, står bag en af de mest populære public servicestationer i USA og tænker helt anderledes, når det kommer til indhold, end man gør i Europa.
Vil Spotify betyde en ny rolle for musik på radioen? Hvad er de nyeste trends på mobilmarkedet? Hvilke radio apps på smartphones er succes? Google og Spotify er med på konferencen og deler deres syn på radioens fremtid. Er fremtidens radio en conneted R@dio?
Hvor er pengene?
"Ikke kun i reklamer," siger UK Absolute Radio, der har formået, at hente mere end 40 pct. af deres indtægter udenfor reklamesalg. Pengene kan hentes med vellykkede reklamekampagner, siger det tyske annoncesalgshus AS & S, og UK Radio Advertising Bureau (RAB) præsenterer spændende nye forsknings- og business cases. Enig, siger man hos Smooth Radio, der med en målgruppe på 40+, går målrettet efter en gruppe lyttere med mange penge og det med stor succes.
Strategier for vækst Tim Davie, BBC's radiodirektør og andre europæiske topchefer, vil drøfte tendenserne i radio og hvor radio vil være om 5 år. Hvad kan Europa lære fra radio hele verden? Kudsia Kahar fra Malaysia og Cathy O'Connor fra Australien deler deres erfaringer. Andre sessioner vil fokusere på lytteradfærd, nye formater og cross-platform ideer.
Bekræftede speakere er:
Dennis Clark, Executive Producer for Ryan Secrest og Kiss FM i Los Angeles Clive Dickens, CCO for Absolute Radio, UK Jon Mitchell, Spotify, UK Chris Boyce, Program Director CBC, Canada Marcus Geers, Creative Coach, Belgien Morgan Davy Serrano, Program Director NRJ, Frankrig Dean Cappello, CCO og Senior Vice President for Programmering, WNYC, New York Russel Buckley, Mobile Evangelist, Google, Tyskland Tim Davie, Director BBC Audio & Music, UK Esther Raff, CEO AS & S Radio, Tyskland Oleguer Sarsanedas, MD Radio Catalunya, Spanien Betina Bendix, Head of Radio News Division, DR Nyheder, Danmark Nick Piggott, Head of Creative Technology, Global Radio & Chairman RadioDNS, UK Hampus Jakobsson, VP Business Development, TAT (mobile design technology), Sverige John Simons, Program Director, GMG-Radio, UK Ansgar Mayer, Cross Media Expert, Tyskland Andrea Schafarczyk, Program Director, WDR EinsLive, Tyskland Kerstin Øhlenschlæger, DR Talentudvikling, Danmark Paula Cordeiro, ph.d. Kommunikation, Teknisk Universitet i Lissabon, Portugal Kelly Kelly Kelly, Imaging direktør Kiss FM, LA, USA Jimmy Nordbeck, MD Golden Gekko (Mobile Apps), Spanien Cathy O'Connor, CEO DMG Radio, Australien Robert Ruckstuhl, Head of DRS3, Schweiz Mark Barber, Director of Planning, RAB, UK Antoine Baduel, PD DJ Radio, Frankrig Dr. Kerstin Ullrich, GIM (Innovative Marketing), Tyskland Palle Bo, Radioguru, Danmark
Radiodays Europe er støttet af EBU, AER (kommerciel radio), EGTA (mediebureauer) og et bredt udsnit af kommercielle broadcastere, public service radio samt radiokonferencer i Tyskland, UK, Irland, Frankrig, Spanien, Nederlandene, Belgien, Italien, Danmark, Finland, Norge, Sverige, Schweiz, Slovenien og andre steder.
Den første Radiodays Europa i 2010 havde 400 deltagere fra 35 lande fordelt på 5 kontinenter.
Billetsalg og programinformation på www.radiodayseurope.com
|