Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Danmark er fortsat et radioreklamemæssigt u-land – men med potentiale
Fredag 23. august 2002
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Det danske marked for radioreklamer udgør 2.2 % af det årlige reklame-mediaforbrug og dette niveau har ikke ændret sig nævneværdigt i flere år. Sammenlignet med udlandet er radioandelen af de danske medieinvesteringer noget nær bundrekord. Kun tre steder i verden - i Rumænien, Indien og Kuwait – er radios markedsandel lavere end i Danmark, skriver Business Development Director fra ’Mediaedge:CIA’ i ’Update’. Der er dermed et stort potentiale. Det vesteuropæiske niveau ligger omkring 6 %, og der er allerede spæde positive tegn. Mens medieinvesteringerne generelt dykker, synes radiomediet at gå lidt frem.
Mens radios andel af mediainvesteringerne i Danmark kun udgør 2.2 %, så er de tilsvarende tal fra Norge på 4.1 %, fra Sverige 3.5 % og fra Finland 3.2 %. Kigger man udenfor Norden, har lande som Nederlandene, Polen, Irland, Slovakiet, Frankrig, Ungarn, Østrig, Belgien og Spanien andele på mellem 5 og 10 %. Rekorden indehaves af Colombia, hvor 30 % af reklameforbruget sker på radio.

Som forklaring på, at radios markedsandel i Danmark ikke har flyttet sig nævneværdigt de seneste 6-8 år, anfører Kim Angel, at den væsentligste årsag er de tekniske og strukturmæssige begrænsninger, som er indbygget i den snart 20 år gamle lokalradiolovgivning, der slet ikke var tiltænkt kommerciel radio.

Angel peger på at vi mangler en national kommerciel radiostation, hvilket betyder at landsdækkende kampagner derfor skal indkøbes ved brug af en bred kombination af lokale stationer i kombination med satellitstationer.

Mens medieinvesteringerne generelt dykker, synes radiomediet ikke at lide så meget, som de større mediagrupper. De investeringer, som placeres til radiomediet via mediebureauerne, ser tværtimod ud til at være stigende, konstaterer Kim Angel.

Han er samtidig optimistisk på baggrund af den kommende 5. landsdækkende radiokanal, og peger på at bare en stigning på ét procentpoint i markedsandele betyder en flytning på omkring 100 mio. kr.

Kim Angels artikel er trykt i ’Update’, der er et reklametillæg for Sky Radio - bragt sammen med Børsen MediaMarked.



Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -