Standarden er 30 sekunder på en radioreklame, men nu vil verdens største radioselskab - Clear Channel i USA - forsøge sig med ultrakorte reklamespots på bare ét sekund.
Clear Channel, der ejer 1.200 radiostationer i USA, har lavet en række prøver på, hvordan ét sekunds reklamer - kaldet "blinks" kan lyde. Én af dem tager musikken fra McDonald's slogan'et "I'm Loving It", fjerner ordene og presser så den tilbageværende lyd ind, så den varer ét sekund.
"Det handler om at finde anvendelsesmuligheder for radio - overfor annoncørerne, der hele tiden forventer at få vist, at vores medie effektivt kan udbrede forskellige brands og kan ramme forbrugerne på en ny og overraskende måde", siger Jim Cook fra Clear Channel Radio til fagbladet Advertising Age.
Det er dog oplagt, at man ikke kan bruge reklamespots på ét sekund til at skabe en reklameværdi for noget, der ikke har været reklameret for tidligere. Det er også klart, at for at få en effekt af de helt korte spots, skal de gentages ofte.
Endnu har Clear Channel ikke solgt nogen kampagne med "blinks", men Clear Channel lægger vægt på, at idéen er seriøs - og ikke bare et PR-stunt. |