For første gang i Vatikanradioens 80 årige historie vil den romersk-katolske radiostation nu begynde at sende reklamer.
Fra den 6. juli 2009 vil man kunne høre reklamespots på Vatikanradioen. Den første annoncør, der er indgået aftale med, er det statskontrollerede italienske energiselskab Enel.
"Vi er stolte af at være blevet valgt som den første annoncør på en af verdens mest udbredte radiostationer," udtaler formand for Enel Piero Gnudi.
Baggrunden for Vatikanradioens skridt er de stigende omkostninger til at holde radiostationen kørende. Iflg. BBC koster det over 160 millioner kroner årligt.
Det er pave Benedict XVI, der selv personligt har godkendt at Vatikanradioen begynder at sende reklamer.
Reklamerne til Vatikanradioen skal sælges af et reklamebureau og man håber at kunne tiltrække annoncører fra hele veden. Reklamebureauet skal sikre, at det moralske indhold af reklamerne ikke overskrider det katolske kirkes høje moralske standarder. Siger en talsmand fra Vatikanet.
Vatikanradioen blev grundlagt i 1931 og sender - udover på italiensk til det meste af Italien - også på mellembølge, kortbølge, satellit og internet til hele verden. Der sendes på 47 sprog - bl.a. svensk. De nye reklamespots fra Enel kommer dog kun på fem forskellige sprog: italiensk, engelsk, spansk, fransk og tysk. |