|
Nye lyttertal fra Odense – DR P4/Radio Fyn ta’r det hele
Fredag 31. oktober 2003
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
Når folk i Odense lytter radio – så foregår det i lige knap halvdelen af tiden på DRs regionale kanal Radio Fyn. Iflg. de nye lyttertal for Gallup opnår P4/Radio Fyn en rekordhøj share (markedsandel af al radiolytning) på hele 45 pct. i Odense – frem fra 35 pct. i 2. kvartal 2003. Samtidigt er lytningen til The Voice mere end halveret – fra 13 til 6 pct. Den lokale konkurrent Radio 3 styrtdykker også og sætter bundrekord med en share på 4 pct. Den eneste kommercielle station, der går frem er Radio 2, der stiger fra 3 til 4 pct. og er dermed nu lige så stor som Radio 3.
Selv om SBS Radio har overtaget den tidligere Clear Channel station Radio 2 må SBS alligevel notere et utilfredsstillende resultat i Odense. SBS’ tre radiokanaler – The Voice, Pop FM og Radio 2 – opnår samlet kun 13.4 pct., hvilket skal sammenlignes med 2. kvartal, hvor The Voice og Pop FM samen havde en share på 15.4 pct.
Selv om SBS går tilbage, så imponerer tallene fra den lokale kommercielle kanal, Radio 3, heller ikke. De tre stationer – Radio 3, Radio 3 Sydfyn og Radio 3 Easy opnår tilsammen en share på 4 pct. Det er i øvrigt første – og nok sidste gang – Radio 3 Easy er blevet målt af Gallup. Markedsandelen var på kun 0.1 pct. af den samlede radiolytning i Odense. Radio 3 Easy lukkes snart og erstattes af Radio 3.
Her er den samlede oversigt over shares (markedsandele af al radiolytning) i Odense og tilgrænsende kommuner i 3. kvartal 2003 iflg. en særkørsel fra Gallup Radio Index til radionyt.com. Tallene i parentes er fra 2. kvartal 2003.
DR P4/Radio Fyn: 45 % (35 %) DR P3: 20 % (21 %) The Voice: 6 % (13 %) DR P1: 5 % (4 %) Radio 2: 4 % (3 %) Radio 3: 4 % (7 %) Pop FM: 3 % (3 %) DR P2: 2 % (3 %) DR Klassisk: 1 % (1 %) Sky Radio: 1 % (1 %)
DR total: 72.2 % (63.6 %) Kommercielle: 21.3 % (32.5 %)
SBS: 13.4 % (15.4 %) Radio 3: 4.3 % (7.2 %) Sky Radio: 1.0 % (1.0 %)
|
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|