Carsten Agerbæk fra Agerbæk Reklamelyd er netop vendt hjem fra en tur til Færøerne - inviteret af øernes kommercielle radiostation Rás 2. Agerbæk holdt flere seminarer og foredrag om radioreklame for potentielle reklamekøbere, for at overbevise kunderne om radiomediets potentiale.
"Færøerne laver i virkeligheden en meget professionel radio sammenlignet med, at lytterpotentialet er omkring 45.000 mennesker, hvoraf de godt 17.000 bor i Tórshavn," fortæller Carsten Agerbæk, og fortsætter
"Problemet på Færøerne er, som mange andre steder i Danmark, om radioen bliver taget seriøst, når reklamekronerne skal fordeles på budgettet hvert år - i forhold til de gamle medier som avis." Carsten Agerbæk har derfor ved en række arrangementer på de nordatlantiske øer søgt at få de færøske virksomheder til i højere grad at bruge radio, som en af de seriøse muligheder for markedsføring.
Der findes kun tre radiokanaler på Færøerne: Den offentlige public service-kanal Kringvarp Føroya, den kristne Lindin Kristiligt Kringvaep - og så den kommercielle, avis-ejede Rás 2.
"Rás 2 er vældig populær radio på Færøerne, men det er en anden type radio end den vi ser i Danmark," forklarer Carsten Agerbæk. "Radioens klart stærkeste force er, at alle medarbejdere og frivillige er rigtige entusiaster - og så sender de mere live ude fra end jeg længe har hørt fra en dansk station. Bl.a. var jeg med til en liveudsendelse fra en pub, hvor det færøske grand prix indslag sang for os, og hvor Lars Løkke Rasmussen med frue stillede op til interview." Det kommercielle marked på Færøerne er beskedent, og kendskabet til radio som kommercielt medie blandt kunderne er meget lille. Alligevel er det lykkedes Rás2 at nå en omsætning på 6 - 7 mio. kr. de sidste to år.
|