Jo lettere det er at komme i kontakt med DR, jo flere benytter sig også af muligheden. I hvert fald får DR væsentlig flere henvendelser fra lytterne, efter at specielt P3 har givet dem mulighed for at sende sms'er til DR i programmer som 'Go' Morgen P3', 'Mig & Morten Resen', 'Mads & Monopolet' og 'Lisbeth Østergaard på P3'.
Siden mobiltelefonens sms'er og mms'er (billedbeskeder) blev lanceret som 'adgangsbillet' til DR, har P3 for eksempel haft 140 procent flere henvendelser fra lytterne end tidligere.
"Interaktivitet og direkte forbindelse med de, der lytter til DR, er meget vigtigt for os, da vi laver vores programmer til og for lytterne. Deres ideer, tanker, meninger og holdninger kan i høj grad være med til at sætte deres præg på P3-udsendelserne. Vi har fået mange positive henvendelser fra for eksempel håndværkere, som ikke arbejder ved en computerskærm til daglig, og som er glade for, at de nu også kan komme i hurtig kontakt med DR og P3," siger DRs mobilredaktør, Mette Kjems Bærentzen.
Sms'erne og mms'erne bliver især brugt til at lodde, hvad lytterne mener om en bestemt sag, eller til konkurrencebesvarelser.
Men mulighederne er mange, og i forhold til resten af Europa er DR førende i udviklingen, integrationen og brugen af sms-tjenester i programfladerne. Det erfarede Mette Kjems Bærentzen, da hun for nylig var til møde i EBU - sammenslutningen af de europæiske public service-radio og tv-stationer - i Geneve.
"DR var den eneste, der overhovedet præsenterede noget om brugen af sms og mms, og hvordan det kan integreres med både tv, radio og internet på en måde, så det giver merværdi for lytterne og seerne. Samtidig tror jeg, at vi ved at engagere lytterne, også er med til at øge deres loyalitet, og det kan DR naturligvis også kun være interesseret i," siger DRs mobilredaktør. |