Det er ikke kun i Norge, at salget af DAB-radioer ikke går helt som branchen havde regnet med. Nye salgstal fra Danmark viser, at salget af DAB-modtagere ikke lever helt op til lobbyorganisationen DAB Danmarks mål for 2006. DAB Danmark har som mål for 2006, at antallet af solgte apparater i 2006 skal fordobles - fra 200.000 til 400.000, men i første halvår 2006 er der på trods af en massiv markedsføring kun solgt 60.000 radiomodtagere med DAB. Dermed skal salget i 2. halvår op på 140.000 for at DAB Danmarks mål nås.
DAB-Danmark skriver på dets hjemmeside under overskriften "DAB salget i Danmark sætter ny rekord", at der nu bor 590.000 danskere over 12 år i husstand med DAB. For et halvt år siden var det 450.000 danskere, og dermed er der kommet 140.000 flere danskere til, der bor i et hjem med adgang til mindst én DAB-radio. Formand for DAB Danmark, Paul Samsøe, mener, at der er flere grunde til salgsfremgangen: "Der kommer flere og flere musikanlæg på markedet, der efter ønske fra forbrugerne, har integreret digital radio", og han fortsætter: "Og så har forårets medieforlig betydet, at politikerne med et bredt medieforlig, har fejet al tvivl om DAB`s fremtid af bordet". Samsøe mener, at man derfor roligt kan gå ud og købe sig en digital radio. |