Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


USA: ”Less Is More” bliver det lange seje træk.
Tirsdag 4. juli 2006
Af Knud Hyllested
 
Clear Channel, der med 1.200 stationer er USA’s største kommercielle radiooperatør, har i de seneste måneder under sloganet ”Less Is More” forsøgt at få annoncørerne til at indrykke kortere spots, men til en højere pris for at minimere reklameblokkenes længde, men samtidig undgå at sætte penge til. Det er ikke helt lykkedes…
Clear Channel iværksatte sin ”Less Is More” kampagne for at prøve at minimere lange reklameblokke, der trættede lytterne og fik dem til at skifte kanal eller vælge iPod i stedet for.

En ny undersøgelse fra Sct. Joseph’s University i Philadelphia udarbejdet af professor i marketing David Allan, der som ung selv var studievært og radiochef, viser, at nok har man fået lidt flere lyttere, men indtjeningen er faldet endnu mere – 6% i 2005. Der er dog tegn på en forbedring i 2006. Clear Channel har ikke selv ønsket at bidrage til undersøgelsen.

Clear Channel satte prisniveauet for 30 sek. til 70-80% af det 60 sek. hidtil havde kostet, men ud over skepsis over for prisen, har mange annoncører tvivlet på, om de kortere reklamer ville have samme virkning som de lange, de var vant til.

David Allan udsatte derfor flere hold studerende på Sct. Joseph’s University for spots af forskellig længde. Resultatet var, at når det drejede sig om at promote brands, så var de korte spots stort set lige så effektive som de lange, men nå det drejer sig om at formidle informationer, hvad enten det måtte være tilbud eller og varefakta, så var det de længere spots, der virkede bedst.

I USA har man haft tradition for lange spots, 30 sek. har været ret sjælden. Det har i værste tilfælde kunnet give op mod 20 min. reklamer pr. time, da der ikke i USA er fastlagt en max. grænse. De fleste stationer søger dog at holde sig på max. 10-12 min.

”Less Is More”-forsøget følges med interesse af andre radiostationer. CBS har således forsøgt sig med samme linje på nogle af deres stationer, der har været i en hård konkurrencesituation og har her kunnet aflæse en positiv drejning i lyttertallet, medens de fleste med udsigt til risiko for i hvert fald en midlertidig indtægtsnedgang foretrækker at afvente udviklingen.






Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -