En ny måde at måle radiolytning på, vil efter alt at dømme afsløre at de nuværende dagbogsundersøgelser er særdeles upræcise. Det nye elektroniske system vil vise at nogle af de største stationer har færre lyttere end antaget, nogle af de mindre stationer har betydeligt flere – og ikke mindst vil de nye målemetoder vise at folk generelt bruger mindre tid på at lytte radio end de selv siger.
De nye lyttertal vil givetvis give anledning til en del polemik, da annoncører er afhængige af lyttertal når der forhandles reklamepriser og analytikere bruger tallene når de skal værdisætte de forskellige radiostationer, skriver The Guardian.
”Annoncører, bureauer og de finansielle markeder er blevet vildledt”. Så bombastisk vil Kelvin MacKenzie, chef for The Wireless Group og forkæmper for de nye målemetoder, udtale sig på en branchekonference i dag torsdag.
Nye tal viser at store brands som Capital og Classic FM vil miste både reach og share til fordel for mindre stationer, og de første tal viser at folk bruger omkring en 1/3 mindre på at lytte radio end de selv hævder, når de skal udfylde dagbøger. Til gengæld tyder det på at All Talk stationer som f.eks. LBC, London Live og News Direct har en reach, der skulle være op til syv gange højere end det fremgår af de officielle lyttertal fra Rajar.
Kigger man på share er det stationer som News Direct, Magic, Virgin AM og Radio 4, der har større markedsandel end antaget. Stationer som Capital FM, Kiss 100, Jazz og XFM klarer sig dårligt og mister share, skriver The Guardian videre.
Det nye elektroniske målesystem hedder ”Radiocontrol” og hævdes at være mere præcist end Rajar. Rajar benytter sig – som Gallup i Danmark – af dagbogsmetoden, der indebærer at et antal tilfældigt udvalgte respondenter udfylder dagbog over, hvilke radiostationer de har lyttet til hvornår i dagens løb. ”Radiocontrol” fungerer på den måde at et antal tilfældigt udvalgte respondenter bærer et armbåndsur med en indbygget radiomodtager, der automatisk registrerer hvilke radiostationer respondenten lytter til i dagens løb. Den nye metode kontrolleres og bakkes op af det store mediebureau Carat. |